آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و روش های آن

در دسته بندی: آموزش تولید محتوا

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم دیجیتال مارکتینگ که این روزا خیلی زیاد می‌شنویم و تغییرات بزرگی در دنیای تبلیغات به وجود آورده چی هست؟ چی انواعی داره؟ و کارکردش به طور کلی چطوره؟

دیجیتال مارکتینگ چی هست؟

به طور کلی هر تلاشی که افراد در هرکسب و کاری برای ارتباط با مشتری‌های فعلی و مشتر‌ی‌های بالقوه از طریق اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی انجام میدن، به نوعی زیرچتر بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیره. حالا ممکنه این تلاش برای ارتباط از طریق کانال های دیجیتال مثل موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و سایر وب سایت‌ها و با اهداف مختلفی انجام بشه. 

چرا دیجیتال مارکتینگ؟ 

در حالی که هنوز شاهد فعالیت تبلیغات و بازاریابی به روش سنتی مثل بازاریابی تلفنی، پخش تراکت و … هستیم، می‌بینیم که بازاریابی دیجیتال با بسترهای آنلاین جایگاه خودش رو در ایران پیدا کرده.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی سنتی امکان تحلیل و بررسی رو در اختیار فعالان قرار می‌ده.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال از راه‌های مختلفی انجام میشه که اصلی‌ترین روش‌ها رو در این قسمت بررسی می‌کنیم: 

وب‌سایت مارکتینگ

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که میشه خودمون رو در بازار دیجیتال معرفی کنیم وب‌سایت هست. در دنیای امروز افراد عموما با اولین سوال و تقاضایی که مواجه میشن به دنبال جوابی برای اون در موتورهای جستجو می‌رن. به همین دلیل لازم هست که کسب و کارها یک وب‌سایت ساده و کاربردی برای معرفی جامع خودشون و ارجاعات سایر بسترهای دیجیتال داشته باشن. اگر کل فعالیت‌های شما رو یک سازمان در نظر بگیریم، وب‌سایت شما ساختمان مرکزی سازمان هست که اصلی‌ترین اتفاقات در اون‌جا به وقوع می‌پیونده. در بحث وب‌سایت‌ با دو مبحث  UI  یا رابط کاربری و UX  یا تجربه‌ی کاربری مواجه هستیم که در پست‌های آتی به طور مفصل به این موارد خواهیم پرداخت.

بازاریابی محتوا

در دنیای امروز با دسترسی به بسترهای دیجیتال افراد قبل از اقدام به خرید محصول یا خدمات درباره‌ی اون تحقیق می‌کنند و سعی می‌کنن ابتدا اطلاعاتی درباره‌ی کلیت موضوع به دست بیارن و بعد اقدام به خرید کنند. یا در حالت دوم مخاطبان فقط سوالاتی دارن و حتی از وجود کالا یا خدماتی که کسب و کارها ارائه می‌دن اطلاعی ندارن. این افراد برای رسیدن به پاسخ سوالات و یا اطلاعات مورد نیازشون، شروع به جستجو در اینترنت می‌کنن و اگر شما فعالیت قوی دیجیتال داشته باشید در طول این جستجو به شما برمی‌خورند که مطالبی که دنبالش هستند رو به صورت صحیح و رایگان منتشر کردید.

بازاریابی محتوا

منظور از محتوا تمامی انواع اون شامل ویدیویی، متنی و حتی صوتی هست.

در واقع کسب و کارها برای سوالات مخاطبانی که بسیاری از اون‌ها مشتریان بالقوه هستند پاسخ ‌هایی ارائه می‌کنند و در خلال اون پاسخ کسب و کار خودشون رو هم  به عنوان یکی از گزینه‌های موجود به مخاطب معرفی می‌کنند. بازاریابی از طریق تولید محتوا به این روش یه ارتباط مفید دوجانبه بین مشتری و ارائه دهنده ایجاد می‌کنه. به طور مثال سایت تایپکده که فعالیت اصلیش ارائه درسنامه‌های تایپ ده انگشتی هست برای سوالاتی از قبیل «‌بهترین فونت‌های فارسی» و «راه‌های افزایش سرعت تایپ» مقاله‌هایی در وبلاگ خودش ارائه می‌ده و در طی این مقالات درباره‌ی پکیج‌های آموزش تایپ ده انگشتی اطلاع رسانی می‌کنه. مخاطبان این اطلاع رسانی رو می‌بینند به سایت سرمی‌زنند و با تایپکده آشنا می‌شن و در صورت تمایل از درسنامه‌ها استفاده می‌کنن و درغیر این صورت فقط مطلبی که دنبالش بودن رو خوندن و آگاهی پیدا کردن. با این روش نیاز مخاطبان رو پاسخ گفتیم و بدون ایجاد مزاحمت برای عده‌ی زیادی از افراد، اجازه دادیم مشتریان بالقوه خودشون ما رو پیدا کنند. 

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو یا سئو SEO

در این روش بازاریابی از طریق موتورهای جستجو یا Browser ها برای سئو انجام میشه. به این صورت که گوگل یا موتورها جستجوی دیگه براساس جستجوی کاربر نتایجی که به نظر مفیدتر هستند رو به اون‌ها نشون میده. در واقع صفحه‌‌ی خوب از نظر گوگل یه سری ویژگی‌ها داره که هر سایتی اون‌ها رو به درستی رعایت کنه، گوگل در زمانی که کاربر کلمه‌ی کلیدی رو جستجو کنه، اون صفحه رو در اولویت بالاتری بهش معرفی می‌کنه. اگر به سئو مارکتینگ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک کلیک کنید و مطلب تایپکده رو درباره‌ی کارکرد سئو مطالعه کنید. 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شاید بشه گفت فراگیرترین رسانه‌ای که در اختیار تمام اقشار هست اینستاگرام و در مراتب بعدی تلگرام، لینکدین و... هستن. این یعنی ما یک فرصت بسیار مناسب در اختیار داریم که میلیون‌ها مخاطب داوطلبانه وارد این شبکه ها می‌شن تا ما اوقات فراغتشون رو پر کنیم! خب چی بهتر از این؟ در شبکه‌های اجتماعی ما با محتوای تصویری کوتاه و جذاب مخاطبان رو به استفاده از محصول و خدمات خودمون تشویق می‌کنیم. 

شبکه های اجتماعی

محتوای سرگرم کننده و کوتاه در شبکه‌های اجتماعی به سرعت می‌تونه مخاطبین رو به صفحه شما جذب کنه.

اینفلوئنسر مارکتینگ

بعضی آدم‌ها در هر رشته و زمینه‌ای ناگهان محبوبیت و طرفداران بسیاری پیدا می‌کنند و عامه مردم تمایل دارند سبک زندگی‌شون رو به این افراد نزدیک کنند. به طور مثال یک ورزشکار مردمی در برهه‌ای از زمان محبوبیت بسیاری بین مردم کسب می‌کنه و میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی فعالیتش رو دنبال می‌کنند. اگر این فرد که اینفلوئنسر یا تاثیرگذار نامیده می‌شه از یک برند لوازم ورزشی خاص استفاده کنه و یا از یک برند غذایی سالم در رسانه‌ی شخصی خودش تعریف بکنه، واضحه که تمایل افراد به اون برندها افزایش پیدا می‌کنه و این روشی‌ هست که در ایران تا به حال بسیار زیاد ازش استقبال شده. 

بازاریابی از طریق ایمیل

در روش ایمیل مارکتینگ، ما به آدرس ایمیل‌هایی که از روش‌هایی که در مقالات آتی معرفی خواهیم‌کرد، به دست آوردیم یک متن کوتاه، جذاب، کاربردی و واضح ارسال می‌کنیم که حاوی پیشنهادی از طرف ما به مخاطبان هست. به طور مثال اگر مشتریان پیشین ما مدتی‌هست که خریدی انجام ندادن یک تخفیف جذاب براشون ایمیل می‌کنیم و ازشون دعوت می‌کنیم دوباره به ما سر بزنند. 

تبلیغات دیجیتال 

در این روش ارائه دهنده‌ی محصول یا خدمات در ازای پرداخت هزینه‌، از روش‌های مختلف تبلیغات دیجیتال مثل تبلیغات کلیکی، پوش نوتیفیکیشن، گوگل ادز و... که در سطح اینترنت انجام می‌شن استفاده می‌کنه و نیازی به گفتن نداره که بازدهی بالایی رو هم دریافت می‌کنه. 

اگر این مطلب برای شما مفید بود، منتظر باقی مقالات تایپکده در حوزه‌ی سئو، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ در وبلاگ تایپکده باشید.