تولید محتوا چیست و چگونه می‌توان در بازار محتوا موفق شد؟

در دسته بندی: آموزشی

تولید محتوا، یکی از عبارت‌های نسبتا جدید و داغ این روزهاست. امروز شما هرجای دنیا و در هر کسب و کاری مشغول باشید به نحوی با تولید محتوا در ارتباط هستید. از کسب و کارهای کوچکی مثل کفاشی محله‌ی شما که گاهی پستی در اینستاگرام درباره‌ی محصولات خودش منتشر می‌کنه تا غولهای بازاریابی محتوا مثل مجلات کمپانی لکسوس و بلاگ HubSpote  همگی به طورخودآگاه و ناخودآگاه مشغول تولیدمحتوا هستن. همین مطلبی که شما در حال خواندنش هستید، مطالب مربوط به افزایش سرعت تایپ، برترین فونت‌های فارسی و ... محتوایی هست که ما برای تایپکده تولید کردیم. در این مطلب به طور درباره‌ی تولید محتوا، انواع و چگونگی موفق شدن در این زمینه رو باهم بررسی خواهیم کرد. 

تولید محتوا چیست؟

به طورکلی می‌تونیم به هر نوع نوشته، فایل صوتی و یا تصویری که در طی اون اطلاعاتی رو به مخاطب میدیم رو نوعی از تولید محتوا بدونیم. در بازار دیجیتال مارکتینگ، محتوایی که ایجاد می‌کنیم باید هدفمندتر و در راه انتقال یک پیام خاص باشه. این پیام خاص می‌تونه معرفی کسب و کارمون یا ارائه محصول و خدمات باشه. یعنی در حوزه‌ی فعالیت کسب و کار خودمون دانشی رو منتشر می‌کنیم که برای جامعه هدف مفید هست و افراد در موتورهای جستجو یا شبکه‌های اجتماعی، دنبال همچین محتوایی می‌گردن. بعد در خلال انتشار دانش، کسب و کار خودمون رو به عنوان یکی از گزینه‌های موجود به مخاطب معرفی می‌کنیم. به طور مثال اگر در حوزه‌ی گردشگری فعال هستیم، در وبلاگ سایت یا شبکه‌های اجتماعی شروع به انتشار پست‌هایی برای افراد علاقه‌مند به سفر می‌کنیم؛ پست‌هایی با عناوین جذاب و مرتبط به حرفه‌ی ما که در عین حال زیاد جستجو میشن. در این مثال خاص، عناوین مقالات و محتوای میتونه راهنمای سفر، ویدئوهای جذاب آموزشی در رابطه با طبیعت و تاریخ، یا حتی پادکست تجربه‌ی سفر باشه. به این روش کسانی که دغدغه‌ی سفر دارن، از طریق دانشی که به اون نیاز دارن، کسب و کار ما رو پیدا میکنن. حالا در محتوای مفیدی که ایجاد کردیم، خودمون رو هم به عنوان یکی از ارائه دهنده‌های خدمات معرفی می‌کنیم و خدمات گردشگری ویژه‌ی شرکت رو برای مخاطب شرح می‌دیم.

انواع محتوا

تولید محتوا یعنی ارائه‌ی اطلاعات مورد نیاز مخاطب در قالب متنی، صوتی و تصویری!

چرا باید محتوا تولید کنیم و این کار چه مزایایی داره؟

بازاریابی محتوا یک فرایند مثبت و دوجانبه هست، که هم برای طرف تولیدکننده و هم برای مخاطب دارای مزایا و جذابیت‌هایی هست. مهم‌ترین این مزایا رو در این بخش بخونید:

۱. شکل‌گیری اعتماد و ارتباط بین شما و مخاطب

تفاوت اصلی بازاریابی از طریق محتوا با شکل سنتی بازاریابی این هست که شما در گام اول اجازه می‌دید مشتریان بالقوه به دنبال شما بگردن و با توجه به کیفیت محتوایی که تولید کردید، به شما اعتماد پیدا کنند و ارتباط مثبتی رو با شما تجربه کنن. هرچه محتوای با کیفیت‌تری تولید کنید بستر بهتری برای ایجاد ارتباط و اعتماد برای مخاطب فراهم کردید. 

۲. بازاریابی موثر و تمایز جامعه‌ی هدف از ابتدا

شرکتی رو درنظر بگیرید که قطعات الکترونیکی تولید و توزیع می‌کنه و با روش‌های نوین مارکتینگ آشنایی نداره و مدیران این شرکت تصمیم می‌گیرن به شکل سنتی اقدام به تبلیغات کنند.  به طور مثال هزینه‌ی هنگفتی رو به تبلیغات شهری، نصب پوستر، ارسال پیامک و ایمیل مارکتینگ اختصاص میدن. تبلیغات عمده هرگز بی‌تاثیر نیست اما چند درصد رهگذران به بیلبوردهای تبلیغاتی قطعات الکترونیک توجه می‌کنند و جزییات اون رو به خاطر میسپارن؟ چند نفر از افراد لیست پیامک، پیامک‌های تبلیغاتی خودشون رو غیرفعال کردن و چند نفر با دیدن پیش شماره‌ی تبلیغاتی پیامک رو نخونده پاک میکنن؟ آیا شما حاضرید یک ایمیل ناخواسته‌ی تبلیغاتی رو تا انتها مطالعه کنید؟ قابل حدس هست که افراد زیادی از این طریق پیام تبلیغاتی رو می‌بینن اما درصد بسیار کمی از اون‌ها توجه می‌کنن. اما حالا اگر مدیران این شرکت با هزینه‌ی کمتر دو نفر کارشناس دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا رو استخدام کنن و به روش بازاریابی محتوا، ابتدا سوالاتی که درباره‌ی کارکرد یا مشکلات بعضی از اون قطعات وجود داره رو پاسخ بدن و حتی محیطی برای ارسال پرسش و پاسخدهی و پشتیبانی در نظر بگیرن، به طور مستقیم و مشخص به مخاطبین اصلی خودشون معرفی میشن و اکثر افرادی که با اون‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، مشتریان بالقوه خواهند بود.

تولید محتوا و اعتماد

در روش بازاریابی محتوا، شما مثل یک مربی دلسوز در کنار مشتریان هستید و اطلاعات و ابزار مورد نیاز برای پیشرفت در مسیر مورد علاقه‌شون رو در اختیارشون قرار می‌دید.

در چه پلتفرم‌هایی میشه محتوا منتشر کرد؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی وابسته به توانایی و همینطور پتانسیل‌های مخاطبین شما داره. بهتره اول پلتفرم‌های مورد استفاده‌ی مخاطبین رو شناسایی کنید و با توجه به اون هر نوع از محتوایی که توانایی تولیدش رو دارید ارائه کنید. 

مراحل خلق یک محتوای موفق 

  1. جامعه‌ی هدف رو تشخیص بدید.  در دنیای امروز «تعداد» افرادی که پیام شما رو می‌گیرن در اولویت دوم قرار دارن. اولویت اول شما تشخیص افرادی هست که به دنبال خدمات شما هستن و در صورت دریافت پیام شما، به احتمال زیاد محصول یا خدمات شما رو خریداری خواهند کرد. 
  2. نیازهای مخاطب رو بشناسید. بعد از پاسخ دادن به این سوال که «برای چه افرادی باید محتوا تولید کنم؟» باید دنبال جواب سوال دوم بگردید : «چه محتوایی رو برای افرادی که شناسایی کردم تولید کنم؟ مخاطبان من دنبال پاسخ چه سوالاتی هستند؟» 
  3. پلتفرم‌های مورد استفاده‌ی مخاطب رو شناسایی کنید. در این مرحله باید تشخیص بدید که مشتریان بالقوه‌ی شما در چه رسانه‌ای به دنبال شما خواهند گشت؟ به طور مثال اگه قرار هست برای یک نرم‌افزار تخصصی مدیران شرکت‌ها محتوا تولید کنیم هیچوقت سراغ اینستاگرام نمی‌ریم. چون جامعه‌ی هدف ما افرادی هستند که وقت زیادی برای پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی ندارن. از طرف دیگه اگر قرار باشه برای پوشاک نوجوان تبلیغات محتوایی داشته باشیم اینستاگرام پلتفرم مناسبی هست. 
  4. نیازهایی که دنبال پاسخ اون‌ها هست رو در قالب یک محتوای رایگان پاسخ بدید. بهتر هست که یک لیست از سوالات و درخواست‌های رایج مخاطبین تهیه کنید و بر اساس اون به تولید محتوا بپردازید. 
  5. سایر خدمات کسب و کارتون رو معرفی کنید. در طی ایجاد محتوای مفید کسب و کار و محصولات خودتون رو به عنوان یکی از گزینه‌های موجود معرفی کنید. 
  6. در مراحل خرید و همکاری پشتیبان مشتری باشید. اگر در جذب مخاطب موفق بودید، باید در طی مراحل خرید همراهش بمونید. 
  7. یک راه ارتباطی ایجاد کنید.  ایمیل، شماره تلفن و یا هر نوع راه ارتباطی دیگه‌ای از مشتری درخواست کنید. یادتون نره که اگر کیفیت خوبی ارائه کنید، مشتری‌ها برای موارد مشابه اول سراغ شما خواهند اومد. 
  8. پس از پایان کار مشتری رو به حال خود رها نکنید. حتی حالا هم وقت رها کردن مشتری نیست. پس از پایان تجربه‌ی اول با مشتری لازمه که ارتباطتون رو حفظ کنید.نظرسنجی ارائه کنید و پیشنهادات خوب‌تون رو به پاس همراهی اون‌ها براشون ارسال کنید.

نکته: بازاریابی محتوا گرچه بسیار موثر و هدفمند هست اما مدت زمان خاصی رو برای تاثیرگذاری می‌طلبه. اگر این روش رو برای بازاریابی انتخاب کردید لازمه که صبور باشید و انتظار نداشته باشید در همون ابتدا، تاثیرات آنی و شگفت انگیزی ببینید. پس قبل از شروع به تولید محتوا لازمه که از خودتون بپرسید که دنبال تاثیرگذاری هستید یا نتیجه‌ی برق آسا؟ 

اگر این مطلب برای شما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم «مهارت‌های لازم برای ایجاد یک محتوای موفق» رو هم مطالعه کنید.