چطور سرعت تایپ را افزایش دهیم؟

در دسته بندی: آموزشی

همونطور که در مقاله‌ی استاندارد سرعت تایپ اعلام کردیم، مهم‌ترین فاکتور برای تمایز یک تایپیست معمولی از حرفه‌ای دقت و بعد سرعت تایپ هست. برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت، صرفا تمرین کافی نیست. مواردی هم وجود دارن که تاثیرگذاری اون‌ها در تجربه‌ی تایپیست‌ها و تحقیقات و آزمایش‌ها ثابت شده. تایپکده در این مطلب موثر ترین تکنیک‌های تایپ سریع رو به شما آموزش میده.

برای تبدیل شدن به یک تایپیست حرفه‌ای لازمه که موارد زیر رو در نظر بگیرید:

تکنیک‌های قوی و ثابت شده رو یادبگیرید!

اولین و مهم‌ترین نکته برای افزایش سرعت تایپ این هست که از یک متد آموزشی که تکنیک‌های مفید و قوی رو آموزش میده، استفاده کنید و با پشتکار هرچه تمام‌تر تمرین کنید. از بین تمام روش‌های آموزش تایپ، فعلا تایپ ده انگشتی استانداردترین و تکنیکی‌ترین روش هست که برای افراد زیادی موثر واقع شده. شما ده‌تا انگشت دارید، با یه حساب سرانگشتی میشه تشخیص داد استفاده از هرده‌تا انگشت چقدر بیشتر از دو انگشت میتونه در سرعت شما تاثیرگذار باشه. مشکل بسیاری از افراد این هست که طرح بندی صفحه کلید رو به خاطر می سپارند، اما موقع تایپ استفاده از همه انگشتان را فراموش می‌کنند.

به وضعیت دست‌ها توجه کنید!

قراردادن دست در وضعیت صحیح، در افزایش سرعت تایپ بسیار تاثیرگذار هست. هنگام تایپ باید صاف بنشینید و دست شما از نیم‌رخ کاملا شبیه "L" به نظر برسه. ممکنه این نکته بسیار جزئی و کم اهمیت به نظر برسه، اما اگر امتحانش کنید، تفاوت رو احساس می‌کنید. بسیاری از افراد عادت دارند هنگام تایپ، بازوهاشون رو رها نگه دارن، اما این روش صحیحی برای تایپ حرفه‌ای نیست. بهتره بازوتون رو با تکیه دادن آرنج به میز از خستگی نجات بدید. اما توجه داشته باشید که فاصله دست تا صفحه کلید نباید خیلی زیاد باشه. اگر با این روش از خستگی بازو جلوگیری کنید، می‌تونید مدت طولانی‌تری و با سرعت بیشتری تایپ کنید.

درست نشستن پشت میز

درست نشستن پشت میز تا حد زیادی از خستگی و کندی جلوگیری میکنه.

بی وقفه تایپ نکنید!

گاهی اوقات متوجه می‌شید که تعداد غلط‌های تایپی به بیش از حد معمول رسیدن. این هشداری هست که نشون میده چشم‌ها و انگشتان شما نیاز به استراحت دارن و اگر بدون استراحت ادامه بدید، دقت و سرعت تایپ شما رو به کاهش میره. خوبه که وقتی این اتفاق می افته، برای چند دقیقه تایپ رو متوقف کنید، کمی استراحت کنید و از حرکات کششی پشت میز کمک بگیرید.

صفحه کلید مناسب داشته باشید!

صفحه کلید به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تایپ، باید استاندارد و مناسب استفاده‌ی شما باشه. در یکی از مطالب قبلی تایپکده درباره‌ی انواع کیبوردها و موارد استفاده‌ی اون‌ها به طور کامل صحبت کردیم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب رو هم بخونید. قرار نیست حتما از صفحه کلیدهای گرون قیمت گیمرها استفاده کنید، اما مهمه که از صفحه کلید مکانیکی استانداردی استفاده کنید که دکمه backspace و enter در اون به اندازه کافی بزرگ باشن و مشکلی با نرمی سایر کلیدها نداشته باشید. همچنین درنظر داشته باشید که هر صفحه کلید ایده آلی باید "جعبه ۱۰ کلید" رو برای تایپ اعداد داشته باشه. بهتره برای تمرین تایپ از صفحه کلید لیزری استفاده نکنید، چون این کار باعث کاهش سرعت تایپ شما می شه.

کیبورد مناسب تایپ

انتخاب کیبورد مناسب مثل استفاده‌ی مواد اولیه خوب برای پخت غذا هست.

تمرین رو به بازی تبدیل کنید!

همه میدونیم که «کار نیکو کردن از پر کردن است.». اما شاید تمرینی که کاملا در قالب تمرین تایپ قرار میگیره، فرسایشی باشه و رغبت نداشته باشیم زمان زیادی رو بهش اختصاص بدیم. برای حل کردن این مشکل پیشنهاد می‌کنیم از تمرین‌های بازی‌گونه تایپ استفاده کنید یا اینکه شبکه‌های اجتماعی‌تون رو به سیستم انتقال بدید و با کیبورد لپتاپ کارها و تفریحات روزمره‌تون رو انجام بدید. اینجوری نیازی نیست زمان خاصی رو صرفا به تمرین اختصاص بدید و چون از کاری که انجام می‌دید لذت می‌برید، با سرعت بیشتری در اون مهارت کسب می‌کنید. از اونجایی که هیچکس دلش نمیخواد فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی با کندی مواجه باشه، به نظر میرسه که این روش خیلی سریع روی سرعت تایپ شما تاثیر بذاره. توجه داشته باشید که برای تمرین راه میانبری وجود نداره و مسیری هست که باید طی کنید تا به قله‌ی موفقیت برسید.

سایر عوامل

چند مورد کوچک دیگه هم در سرعت تایپ دخیل هستند که شاید کوچک باشن اما تاثیرات بزرگی در سرعت تایپ میذارن. مثل: ارتفاع صندلی و مانیتور، فاصله بین شما و مانیتور ،صفحه کلید مورد استفاده برای تایپ کردن، ارگونومی پشت میز نشینی و ... طبق تحقیقات، اگه شخصی روزانه نیم ساعت تایپ کنه و تمام این موارد کوچک رو رعایت کنه، می‌تونه  ظرف مدت ۳۰ روز سرعت تایپ خودش رو تا ۱۵WPM افزایش بده.