برای تولید محتوای خلاق چه مهارت‌هایی باید داشته باشیم؟

در دسته بندی: آموزش تولید محتوا

در مطلب پیش درباره‌ی مراحل تولیدمحتوا صحبت کردیم و به این سوال که برای تولید محتوای موفق چطور باید مشتریان بالقوه رو شناسایی کنیم و چه ارتباطی با مخاطبان برقرار کنیم. لازمه بدونید که این اطلاعات، گام اول سفر طولانی تولید محتوا هست و برای ادامه‌ی این مسیر باید صبور باشید و چیزهای زیادی یادبگیرید. در این بخش مهارت‌های لازم برای تولیدمحتوای موفق رو بررسی خواهیم کرد. 

برای تولیدمحتوا به چه مهارت‌هایی نیاز دارم؟

مثل هر حرفه‌ی دیگه‌ای، تولید محتوا هم نیاز به آموختن مهارت‌های خاصی داره. برای تبدیل شدن به نجار خوب باید دست‌های هنرمندی داشت، جنس انواع چوب و کاربرد ابزارها رو شناخت و بعد به مرور مهارت‌هایی مثل ظریف‌کاری رو طی کار به دست آورد. تولید محتوا هم نیازمند گذروندن همچین پروسه‌ای هست. با این تفاوت که تقریبا تمام این فرایندها در ذهن شما طی خواهند شد. مهارت‌هایی که در تولیدمحتوا به کمک شما میان، به ترتیب زیر هستن:

 مهارت تحقیق و قلم خوب نوشتن 

اگر به کار کردن در حوزه‌‌ی محتوا فکر می‌کنید، قبل از هرچیزی باید از خودتون بپرسید که آیا توانایی خوب و درست نوشتن رو دارید یا نه؟ کسی که به فارسی تولید محتوا می‌کنه باید به اصول نگارش زبان رسمی و همینطور محاوره‌ی فارسی به خوبی تسلط داشته باشه و بتونه درباره‌ی هرموضوعی بنویسه. شاید شما درباره‌ی موضوعات مورد علاقه‌تون به زیبایی و شیوایی مطلب بنویسید، خوب نوشتن درباره‌ی موضوعات جذاب و شخصی نشونه‌ی خوبی هست اما کافی نیست. وقتی شما نوشتن رو به عنوان شغل و حرفه انتخاب می‌کنید، ممکنه موظف باشید درباره‌ی موضوعاتی که علاقه‌ی شخصی شما نیستند یا اطلاعات کافی درباره‌شون ندارید، محتوا بسازید. اینجاست که مهارت‌های تحقیق و جستجو از منابع مختلف و همینطور توانایی خوب نوشتن به کمک شما میاد. لازمه این نکته رو هم بگم که هیچکس به صورت پیش‌فرض نویسنده‌ی خوب به دنیا نیومده و اثرگذاری نوشته با مطالعه و تمرین حاصل میشه. سرعت تایپ و مهارت تایپ ده‌انگشتی رو هم فراموش نکنید!

تسلط به یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS (یا حتی شبکه‌های اجتماعی) بسترهایی هستن که ما در اون محتوا تولید می‌کنیم. لازم هست که قبل از شروع به کار جدی با این بسترها آشنایی پیدا کنیم و به یکی از اون‌ها به طورخاص تسلط پیدا کنیم. سیستم‌های مدیریت‌ محتوای بسیاری مثل Joomla و یا Drupal وجود دارند که میشه در اون محتوا تولید کرد اما شناخته شده ترین CMS در سطح جهان وردپرس wordpress هست. که به دلیل سادگی و تنوع افزونه‌ها محبوبیت بالایی رو از آن خودش کرده. در تصویر زیر محیط وردپرس رو مشاهده می‌کنید.  

نظم و شناخت قوانین سئو

هیچ شکی نیست که هر کارمند تولید محتوا باید به اصول ساده‌ی سئو واقف باشه. منظور از سئو قوانین و اصولی هستند که رعایت کردن اون‌ها باعث میشه محتوای شما زا بین تمام محتواهای تولیدشده، دیده بشه و راه خودش رو در دنیای دیجیتال پیدا کنه. خوشبختانه در زمینه سئو منابع قوی فارسی رو در اختیار داریم و همواره انواع دوره‌های سئو در سطح مقدماتی و پیشرفته به صورت آنلاین و حضوری برگزار میشه. مدنظر داشته باشید که گذراندن یک دوره آموزش سئو شما رو از یادگیری در طول کار بی‌نیاز نمی‌کنه. تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت هست و درجا زدن در هر مرحله‌ای از کار شما رو کیلومتر‌ها از هدف دور میکنه. پس برای شروع در یک دوره‌ی آموزش سئو شرکت کنید و از قوانین و اطلاعات اولیه آگاه بشید. در مرحله‌ی بعد یادگیری و به روز رسانی رو به یک استمرار در کار تبدیل کنید و از طریق بهترین سایت‌های آموزشی سئو و تولیدمحتوا که در پست‌های آتی تایپکده معرفی خواهند، برای خود آموزی کمک بگیرید. 

seo

شناخت قوانین سئو و کمک گرفتن از ابزارهای گوگل به پروسه‌ی تولید محتوا نظم می‌بخشه.

 مهارت‌ به‌کارگیری ابزارهای گوگل 

مهم‌ترین ابزارهایی که دراختیار کارشناسان تولیدمحتوا با رویکرد سئویی قرارداره به جرات ابزارهای سئوی گوگل مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و گوگل ترند هستند. هرچه سریعتر کار با این ابزارها رو یاد بگیرید و به شهروندی دنیای جذابی که گوگل طراحی کرده رو اخذ کنید. 

توانایی شبکه سازی

این‌که ما در انزوای کاری فرو بریم و به سرعت محتواهای مجزای بسیار پربار تولید کنیم، کم‌اثرترین فعالیتی هست که برای دیده شدن محتوا از اون استفاده کردیم. محتوای شما فرزند کوچک شماست، شما حاضر نیستید فرزندتون رو در یک اتاق طلایی با بهترین شرایط حبس کنید. پس بهتره محتوای خودتون رو هم با لینک دادن به جاهای مختلف ارجاع بدید یا ارجاعاتی رو در مطالب خودتون بگنجونید. با این کار، محتوای شما به بازار محتوا راه پیدا میکنه مثل بچه‌ای که به مدرسه میره و اجتماعی میشه. در مرحله‌ی بعد وقتی فرزند شما فارغ التحصیل میشه باید یه شغلی رو بگیره. شغل محتواهای شما کمک به معرفی کسب و کار و فروش محصولات شماست. پس توجه داشته باشید که هر محتوایی در خدمت این هدف تولید و راهنمایی ( ارجاع لینک) بشه. در خلاصه‌ترین تمثیل می‌تونم بگم محتوای بدون لینک مثل عالم بدون عمل هست!

 آشنایی اولیه با ابزارهای ویرایش تصویر 

این که شما به چه سطحی از مهارت تصویرسازی احتیاج دارید کاملا بسته به نوعی محتوایی هست که تولید می‌کنید. اما حداقل در سطح تولید یک تصویر شاخص برای محتوای متنی و دوسه تا عکس میانی در طول مطلب به ابزارهایی مثل photoshop و نرم‌افزارهای مشابه نیاز دارید. در مطالب آتی تایپکده به طور کامل ابزارهای مورد نیاز برای تولیدمحتوا رو معرفی و بررسی خواهیم کرد. 

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مقالات بهترین‌ فونت‌ های فارسی برای استفاده در وبسایت‌ها و بهترین فونت‌های انگلیسی برای طراحان رو هم مطالعه کنید.