استراتژی محتوا چیست؟ چطور یک استراتژی موفق تعیین کنیم؟

در دسته بندی: آموزش تولید محتوا

قبل از این که به مبحث استراتژی محتوا بپردازیم، پیشنهاد می‌کنیم مطالب آشنایی با تولید محتوا و مهارت‌های مورد نیاز برای تولید محتوا رو مطالعه کنید. چرا که در این مطلب تصور می‌شه که شما از قبل با تولید محتوا آشنایی ابتدایی دارید.

 

استراتژی محتوا چیه؟

تولید و بازاریابی محتوا هم مثل تمام پروژه‌های اجرایی به یک برنامه‌ نیاز داره. اگه فرض کنیم محتوای شما لباسی هست که قرار هست شما بدوزید و مخاطب پرو کنه، استراتژی رو میشه مرحله‌ی طراحی الگوی خیاطی و انتخاب پارچه در نظر گرفت. درواقع در مرحله‌ی تعیین استراتژی محتوا شما مشخص می‌کنید که محتوا برای چه کسی، به چه شکلی و برای چه اهدافی تولید بشه. در ابتدای کار ممکنه این‌طور به نظر برسه بازاریابی محتوا در تولید و انتشار محتوا خلاصه میشه. اما در واقع پروسه‌ی بازاریابی محتوا سه مرحله‌ی اصلی باید بگذرونه: تعیین استراتژی محتوا، تولید و انتشار محتوا، بازنگری و تحلیل بازده محتواهای تولید شده. یک کارشناس تولید محتوای موفق، هرسه مرحله رو با دقت طی می‌کنه.

چرا باید استراتژی محتوا تهیه کنیم؟

درواقع استراتژی محتوا باعث هدفمند شدن پروسه‌ی تولید محتوا می‌شه. با تعیین استراتژی شما پیش از این که اقدام به تولید محتوا بکنید به سوالات زیادی پاسخ گفتید که روی بازدهی کار شما تاثیر بزرگی می‌ذاره. به طورکلی استراتژی محتوا می‌تونه به مجموع محتواهای شما نظم ببخشه و باعث بشه محتوای هدفمندتری رو در راستای مقاصد کسب و کارتون تولید کنید. وقتی شما به سوالات اصلی پاسخ گفته باشید و لیست محتوا تدوین کرده باشید، با سرعت بالاتر و دقت بیشتری محتوا تولید می‌کنید و احتمالا بازدهی بیشتری رو تجربه می‌کنید. 

مراحل تعیین استراتژی محتوا

برای تعیین استراتژی محتوا، شما باید به چند سوال پاسخ بدید:

۱. اهداف شما از تولید و بازاریابی محتوا چی هست؟

اول از همه باید بدونید که چرا قرار هست محتوا تولید کنید؟ آیا در نظر دارید که از طریق محتوا، تعداد فروش رو بالا ببرید؟ لازمه که ترافیک سایت شما بالابره یا... بعد از این که هدف شما تعیین شد، جهت کلی کار برای مراحل بعدی تعیین می‌شه. 

تعیین هدف در استراتژی محتوا

تعیین هدف باعث مشخص شدن مسیر میشه!

۲. پرسونای شما چه کسانی هستند؟

در گام بعدی شما باید مخاطبان خودتون رو شناسایی کنید. یعنی بدونید چه کسانی به سراغ  وبلاگ شما خواهند اومد، چه نیازها و پرسش‌هایی دارن، از چه قشری از جامعه هستند. به‌طور مثال اگر کسب و کار شما مربوط به تولید پالتو و مانتوهای مدرن هست، می‌دونید که مخاطبان شما خانم‌های بین ۱۸ تا ۴۰ سال هستن و سوالاتی‌ مربوط‌ به جنس پارچه و مدل‌های دوخت رو در گوگل جستجو می‌کنند. این پرسش‌ها درباره‌ی پرسونا تمومی نداره. منظور از پرسونا تمام ویژگی‌ها و خواسته‌ها و الگوهای فکر مخاطبان احتمالی و مشتریان بالقوه‌ی شماست. به بیان دیگه برای این‌که بتونید تشخیص بدید چه محتوایی رو در چه زمانی و در چه پلتفرمی منتشر کنید باید بدونید مشتریان بالقوه‌ی شما چه کسانی هستند؟ چطور فکر می‌کنند؟ چه جمعیتی دارن؟ از چه طریقی به دنبال محتوای شما خواهند گشت و چطور نسبت به خرید محصول اقدام می‌کنند؟ شما چطور قراره به این نیازها پاسخ بدید؟

۳. وجه تمایز شما با سایر رقبا چیه؟

در هر حرفه‌ای که فعالیت می‌کنید به طور مسلم یا از قبل رقبایی دارید که در حوزه‌ی کاری شما فعالیت می‌کنن، یا اینکه بعدها به لیست همکاران و رقبای شما اضافه خواهند شد. اگر این مجموعه‌ها کارشون رو پیش‌تر از شما شروع کرده باشن، برای مخاطب‌ها شناخته شده‌تر هستن و بازخوردهای بیشتری از رفتار مخاطبان به دست آوردن. پس منطقی هست که پیش از اقدام به تولیدمحتوا استراتژی رقبا رو هم بررسی کنید. نه به این دلیل که تمام کاری که اون‌ها انجام دادن رو مشابه سازی کنیم. بلکه برای این‌که تشخیص بدید که رقبای شما چطور کار کردن و چه بازخوردی از مخاطبان گرفتن، کار اون‌ها چه تفاوتی با شما داره و چه نکاتی باعث شکست یا موفقیت اون‌ها شده؟ و مهم‌تر از همه این‌که در این مرحله باید به پاسخی برای این سوال که «چرا مخاطبان باید از میان تمام گزینه‌های موجود کسب و کار و محصول یا خدمات من رو انتخاب کنن؟» برسید. 

۴. چه قالبی از محتوا رو تولید می‌کنید و در چه بستری محتوا منتشر می‌‌کنید؟

در این مرحله باید تعیین کنید که چه نوع محتوایی رو در چه پلتفرمی منتشر می‌کنید؟ نوع محتوای شما متنی، تصویری یا پادکست و ویدئو یا ترکیبی از این‌ها هست؟ حالا با توجه به انواعی از محتوا که انتخاب کردید، باید ببینید بهترین بستر برای انتشار محتوا چی هست؟ به طور مثال اگر محتوای ویديویی برای تبلیغ محصول پسته رو تولید می‌کنید، باید بدونید که با توجه به مخاطب داخلی یا خارجی که جامعه‌ی هدف شما هستن بهتره که کانال یوتیوب داشته باشید یا در IGTV اینستاگرام محتوا رو منتشر می‌کنید و...

انواع محتوا

برای تعیین استراتژی محتوا، لازمه بدونیم قصد داریم چه نوع محتوایی رو در چه پلتفرمی منتشر کنیم؟

۵. تدوین لیست محتوا و کلمات کلیدی 

حالا که خط مشی نسبتا مشخصی رو برای کارتون تعیین کردید، وقت فکر کردن به این مساله هست که مخاطبان در راه رسیدن به محتوای شما چه کلمات کلیدی رو در مرورگرها جستجو می‌کنن یا در شبکه‌های اجتماعی هشتگ می‌کنن. در این مرحله می‌تونید با استفاده از ابزارهای رایگان مثل  Google AdWords ، keyword tool، Google trends و... بازدهی کلمات کلیدی مختلف رو با همدیگه مقایسه کنید و به یک لیست مرتب از کلمات کلیدی و عنوان‌های محتوا برسید.  

۶. ایجاد تقویم محتوا 

هرکار حرفه‌ای و منظمی که قرار هست درست و پربازده انجام بشه نیاز به تعیین مهلت یا Dead line داره. شما به عنوان مدیر محتوا بعد از تعیین خط مشی و لیست کلمات کلیدی و محتوا باید برای مطالب تقویم تهیه کنید و برای دوره‌های کوتاه مدت چشم‌انداز تعیین کنید. بعد از تشکیل یک تقویم منظم شما می‌دونید در هربازه‌ی زمانی چه محتوایی قرار هست تولید بشه و چه بازخوردی در انتظار سایت یا سایر پلتفرم‌های ما هست. 

۷. انتشار و رصد بازده محتوا

بالاخره در گام هفتم نوبت به تولید محتوا می‌رسه. در این مرحله شما با استفاده از اصول و مهارت‌های تولید محتوا و بر طبق تقویم و لیست کلمات کلیدی شروع به تولید و انتشار محتوا می‌کنید. اما کار هنوز تموم نشده! برای این که کل فعالیت‌های بازاریابی محتوای شما اثربخش باشند باید با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول به طور دائم بررسی کنید که محتوای منتشر شده شما چه بازخوردی گرفته؟ آیا در جایی که چشم‌انداز شما انتظار داشت رسیده و اگر نرسیده علت چی بوده و حالا چه چیز‌هایی تغییر کرده. به طورکلی باید بگم فرایند بازاریابی محتوا گرچه قدرتمند و اثربخش هست، اما به هیچ وجه کوتاه و سریع نیست. 

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم به مقالات آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و اصول سئو هم سربزنید.