بهترین فونت‌های فارسی برای استفاده در وبسایت

در دسته بندی: آموزشی

فونت سایت یکی از مواردی که است که بر تجربه‌ی کاربری یا UX تاثیر مستقیم داره. فونت بخشی از گرافیک و زیبایی سایت به حساب میاد که طراحان وب‌سایت، باید در انتخابش دقیق عمل کنن. چون ممکنه که سهل انگاری در انتخاب فونت، خوانایی محتوا و در نتیجه تجربه‌ی کاربر رو تحت تاثیر قرار بده. در مطلب بهترین فونت‌ها برای طراحان سری فونت‌های جذاب پرکاربرد در تایپوگرافی رو معرفی کردیم و در این مطلب بهترین فونت‌ وب ها رو معرفی خواهیم کرد.

کدوم فونت فارسی برای وب سایت مناسب هست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ پاسخ مطلقی وجودنداره. شما به عنوان طراح بسته به سایتی که در دست دارید انتخاب می‌کنید کدام فونت وب برای سایت شما بهترین هست. اما در انتخاب بهترین فونت باید به نکته‌های زیر توجه کنید. موقع انتخاب بهترین فونت وب در نظر داشته باشید که تمام قسمت‌های وبسایت شما در یک دسته قرار نمی‌گیرن و لازمه که برای بخش‌های مختلف فونت‌های مختلفی درنظر بگیرید. در یک دسته بندی ساده میتونید فونت‌های مورد استفاده رو به چهار بخش پاراگراف‌ها، تیترها،CTA و بنرها تقسیم کنید و برای هر دسته یک فونت وب انتخاب کنید.

فونت ایران سنس

شاید بشه گفت پرطرفدارترین فونت‌های فارسی برای استفاده از وبسایت فونت ایران سنس هست. این ویژگی در دو حالت مختلف می‌تونه به عنوان ویژگی مثبت و منفی در نظرگرفته بشه. اول میتونه مثبت باشه، چون این حجم از به کارگیری نشون میده که این فونت بی‌نقص هست چون بارها و بارها در وبسایت‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته. نکته‌ی منفی داستان هم دقیقا همین موضوع هست، این فونت بارها، در وبسایت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و اگر شما در نظردارید که یک وبسایت متمایز و ماندگار در ذهن رو  خلق کنید، باید فونت متفاوت‌تری رو انتخاب کنید.

فونت وب دانا

این فونت جذاب بر اساس قواعد هندسی طراحی شده و در عین حال نزدیک به رسم الخط نسخ فارسی منتشر شده. این فونت در سایت‌های فروش معمولا در پک ۱۰ وزنی ارائه میشه، اما از اونجایی که تکنولوژی وریبل فونت در اون به کار رفته، میشه همه‌ی وزن‌ها و استایل‌ها (ایتالیک / منبسط / فشرده و …) رو در قالب یک فایل فونت هم دریافت کنید.

منظور از فونت وریبل یا فونت متغیر یا Variable Font یک گسترش جدید از دنیای OpenType هست که  با استفاده از این فونت‌ها می‌تونیم بصورت همزمان با استفاده از اون می‌تونیم از یک فونت، وزن‌های دلخواه و استایل‌های مختلفی استخراج کنیم.

فونت انجمن

فونت دارای ۱۱ وزن است که در دو بسته‌ی ۸ پایه و ۳ پایه عرضه شده. خانواده حروف انجمن بسته سه پایه برای کاربرانی مناسبه که در پروژه‌های خود از سبک‌های متداول و پرکاربرد یک خانواده حروف استفاده می‌کنند. «خانواده حروف انجمن» دارای ۱۱ وزن از باریک (‌‌Thin) تا سنگین(Heavy) هست که این وزن‌ها همگی با یک سبک توسعه پیدا کردن تا  پاسخگوی گستره‌ی وسیع‌تری از نیازهای کاربرها باشه. بسته‌ی «سه پایه» شامل وزن‌های پرکاربرد Bold, Regular, Light است. بسته‌ی «هشت پایه» شامل دیگر وزن‌های خانواده حروف انجمن، (Heavy, Black, UltraBold, ExtraBold, SemiBold Medium, ExtraLight, Thin) است.

فونت وزیر

فونت وزیر از سری فونت های سنس سریف هست. به همین دلیل فونتی هست که برای استفاده در صفحات وب، رابط کاربری برنامه‌ها و در کل هر کجا که نیاز باشه نوشته ها در صفحه نمایش به تصویر دربیان استفاده میشه. فونت فارسی وزیر باز طراحی فونت DejaVu می باشد و خیلی از ویژگیهای ظاهری این فونت رو داره. نکته قایل توجه در مورد فونت وزیر کیفیت بالا و تعداد زیاد وزن‌های این فونت هست.این فونت در وزن های خیلی نازک، نازک، معمولی، کمی ضخیم و ضخیم در دسترس هست. فونت های دیگری که بر پایه این فونت طراحی شده اند میتوان به فونت صمیم ، فونت دیروز و فونت شبنم نام برد.
وب فونت فار سی

فونت‌های معرفی شده را در این تصویر با یکدیگر مقایسه کنید.

فونت شبنم

شبنم، قلم نسبتا جدید و نزدیک به فونت ساده و محبوب یکان هست. فونت یکان (B Yekan)،هم از فونت‌های محبوب طراحان هست که در طرح‌های گرافیکی استفاده می‌شه. در چند سال اخیر، طراحان قلم فارسی عناوین مختلی را معرفی نموده‌اند که هریک از آن‌ها در حیطه خاص خود کاربرد داشته‌اند. شبنم فونت فارسی جدید و ساده‌ای در سبک و سیاق یکان هست که در بستر وب هم به راحتی قابل استفاده هست و در سه وزن ارائه میشه.