سئو چیست؟ چرا باید به SEO سایت اهمیت بدیم؟

در دسته بندی: آموزش تولید محتوا

در مطالب قبل درباره‌ی تولیدمحتوا صحبت کردیم و در مطلب مهارت‌های لازم برای تولید محتوا اشاره کردیم که برای ایجاد یک محتوای تمام و کمال لازم هست که از سئو سردربیاریم و محتوا رو در آغوش قوانین سئو روانه‌ی بازار دیجیتال کنیم. اما این سئو اصلا چیه؟ چطور میتونیم تشخیص بدیم وبسایت ما سئوی مناسبی داره یا نه؟ یک محتوای خوب سئویی چطور تولید و پردازش میشه؟ برای گرفتن پاسخ این سوالات همراه تایپکده باشید.

منظور از سئو دقیقا چیه؟

اگر بخوایم یه تعریف خیلی رسمی و مختصر ارائه بدیم، سئو یا SEO سرواژه‌ای از عبارت Search Engine Optimization  به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو هست. اما از اونجایی که این تعریف اطلاعات ویژه‌ای به ما نمیده کلا بزاریدش کنار و به من بگید وقتی درباره‌ی یک محصول یا خبر جدید کنجکاو هستید چه کاری انجام می‌دید؟ احتمال ضعیف این هست که از افرادی که در اطراف شما هستند بپرسید و احتمال بسیار قوی‌تر در دنیای امروز این هست که گوشی هوشمندتون رو در بیارید و اون موضوع تازه رو در گوگل سرچ کنید یا هشتگش رو در شبکه‌های مجازی دنبال کنید. حالا فکر می‌کنید روزانه چندنفر برای چندهزارتا موضوع سرچ گوگل انجام می‌دن؟ خب پاسخ عددی بسیار بزرگ‌تر از تصور هست. تمام این سوالات در سرور گوگل به ثبت می‌رسه. گوگل به عنوان پرمخاطب‌ترین موتور جستجو، وظیفه داره  سوالات رو بررسی کنه و در مرحله‌ی بعد روبات‌های خزنده‌ش رو به صفحات وب بفرسته تا مطالبی که مربوط به اون سوالات باشن رو تشخیص بدن و در نهایت نزدیک‌ترین پاسخ‌ها به سوال مخاطبین رو به ترتیب در یک لیست از آدرس‌های اینترنتی بهشون تحویل بده. در واقع گوگل تمام صفحاتی که در دنیای دیجیتال ایجاد میشن رو بررسی می‌کنه و با استفاده از الگوریتم‌ها تصمیم می‌گیره کدوم صفحه مطلب درست‌تر، با ارزش‌تر و قابل‌عرضه‌تری رو ایجاد کرده و به اون امتیاز میده و در اولین نتایج جستجو، اون صفحه رو به کاربر نمایش می‌ده. در واقع سئو تمام قوانین و جزییاتی هست که صفحه رو برای گوگل قابل شناسایی و ارزشمند می‌کنه.

در این ویدیوی بامزه با عنوان «اگر گوگل آدم بود» بخشی از فعالیت روبات‌های گوگل رو می‌بینید.

هدف از سئو چیه؟

تعجبی نداره که تعداد محتوا برای هر موضوع روز‌به‌روز داره محتواهای بیشتری تولید میشه. این محتوا ممکنه متعلق به یک سایت فروش محصول باشه یا اطلاع رسانی و خبری باشه و یا یک آموزش عام رو شامل بشه.تولیدکنندگان هر یک از این صفحات، اهداف خاصی از انتشار مطالبشون دارن و طبیعی هست که بر سر جایگاه اول تا دهم گوگل رقابت تنگاتنگی برقرار باشه. یعنی تمام اتفاقاتی که در SEO میفته، به هدف دیده شدن در اولین نتایج گوگل هست. 

ممکنه بپرسید که این رسیدن به صفحه‌ی اول گوگل، چه فایده‌ای داره که باید براش اینقدر تلاش کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگیم که با رسیدن به صفحه‌ی اول گوگل، بازدید سایت شما افزایش پیدا می‌کنه و این افزایش بازدید تا حد زیادی منجر به خرید میشه. حتی پس از مدتی وقتی بازدید سایت شما به حدبالاتری برسه می‌تونید از طریق تبلیغات روی این سایت پربازدید هم درآمد داشته باشید. 

سئو چطور انجام میشه؟

قبل از این که درباره‌ی مراحل سئو توضیح بدیم، لازمه که با چندتا اصطلاح آشنا بشیم:

خزش یا Crawl: موتورهای جستجو مثل گوگل برای بررسی صفحات ایجاد شده وب از ربات‌هایی کمک می‌گیرن که در لابه لای این صفحات می‌خزند یا Crowl انجام می‌دن و موارد مورد نظر موتورهای جستجو رو بررسی می‌کنن به این ربات‌ها crawler یا خزنده، عنکبوت و... گفته میشه. گرچه خزش وظیفه‌‌ی اصلی این ربات‌ها هست اما به تنهایی در این کار موفق نخواهند بود و حتما به نشانه‌هایی مثل چگالی کلمات کلیدی و تعیین تگ و ... نیاز دارند تا صفحه‌ی  شما رو به درستی بررسی و معرفی کنن. 

خزنده‌های گوگل

خزنده‌های گوگل تمام صفحات رو بررسی میکنن و صفحات تایید شده رو به لیست ایندکس گوگل میفرستن.

ایندکس یا Index: صفحاتی که از بررسی‌های خزنده‌های گوگل سربلند بیرون بیان به لیست ایندکس گوگل وارد می‌شن. 

گام اول: سئوی تکنیکال قوی 

سئوی تکنیکال در واقع به روش بهینه‌سازی فنی وب گفته میشه. مواردی مثل این که وبسایت ما سرعت مطلوبی داشته باشه، برای موبایل و دستگاه‌های دیجیتال دیگه قابل اجرا باشه، اینکه از tag های HTML درستی در کدنویسی استفاده شده باشه، از بین بردن صفحات ارور و مواردی از این قبیل که مربوط به طراحی سایت و مرحله‌ی قبل از تولید محتوا هستن، سئو تکنیکال سایت رو تشکیل می‌دن. این بخش از کار گرچه تاثیر بسیار چشمگیری روی دیده شدن سایت داره از در محدوده‌ی کاری تولید محتوا قرار نمی‌گیره.

گام دوم: بازاریابی محتوا 

این بخش از کار به طور کامل در حوزه‌ی تولید محتوا قرار می‌گیره. در این مرحله باید تشخیص بدیم که چه کلمات کلیدی نقش اساسی رو برای کسب و کار ما ایفا می‌کنند و مخاطبان در گوگل بیشتر به دنبال این عبارت‌ها یا کلمات هستند. برای تولید یک محتوای موفق و پربازدید لازم هست که بعد از تعیین کلمات کلیدی، استراتژی بازاریابی محتوا طراحی کنیم که در آموزش‌های آتی تایپکده به این موضوع هم خواهیم پرداخت. گام بعدی پس از ایجاد محتوای کارآمد، ایحاد لینک داخلی و ایجاد ارتباط بین مطالب و محصولات هست. 

گام سوم: لینک سازی کارآمد

در این مرحله وقتی سایت شما در نتایج گوگل به نمایش دراومد و تونستید جایگاهی رو به خودتون اختصاص بدید، باید وارد مرحله‌ی فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و... بشید و با استفاده از این موارد رتبه‌ی خودتون رو در گوگل بهبود ببخشید. برای آنالیز موقعیت خودتون و جزییاتی مثل بازدید و جایگاه هر مطلب در گوگل می‌تونید از ابزارهای سئوی گوگل مثل گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول که در مطالب آینده به کارگیری شون رو آموزش خواهیم داد، استفاده کنید.