چطور در word پاورقی درج کنیم؟

در دسته بندی: آموزشی

اگر با نوشتن مقاله، پایان‌نامه و کتاب سروکار داشته باشید می‌دونید که گاهی در نوشتن یک متن طولانی با توضیحات جانبی مواجه می‌شید که در بافت اصلی متن جایگاهی ندارن و در عین حال نیاز هست که به اطلاع خواننده برسن. در این مواقع از گزینه‌ای به نام پاورقی یا پانوشت استفاده می‌کنیم. به این صورت که خواننده رو به پایین صفحه ارجاع می‌دیم و اونجا با با فونت ریزتر و جدا از بافت اصلی توضیحات اضافه رو وارد می‌کنیم. در این مطلب با چگونگی درج پانوشت، ویرایش و حذف همزمان اون‌ها آشنا خواهیم شد.

 چطور در نرم‌افزار ورد پانوشت ایجاد کنیم؟

قبل از شروع آموزش ایجاد پاورقی باید تاکید کنیم که به هیچ عنوان برای درج پاورقی از ابزار header &footer‌ استفاده نکنید. چرا؟ به دو دلیل: اول این کار ابدا اصولی نیست و دوم اینکه با این‌ کار برای ویرایش و حذف پاورقی به مشکل برمی‌خورید و پروسه‌ی ویرایش چندبرابر وقت‌گیر تر از روش اصولی ایجاد و ویرایش پاورقی به کمک ابزار Footnotes خواهد بود. برای این کار باید مراحل زیر رو طی کنید:

توجه: (به جای طی مرحله ۱ و ۲ می‌تونید از کلید میانبر Alt+Ctrl+F استفاده کنید.‌)

 

ویرایش پاورقی در ورد

اگه در تب Refrence و گوشه‌ی سمت راست قسمت Footnotes روی فلش کوچیکی که در گوشه‌ی سمت راست قرارداره، کلیک کنید؛ می تونید بعضی از تنظیمات پاورقی رو تغییر بدید. با فشردن این کلید پنجره‌ای براتون باز میشه که میتونید تنظیمات زیر رو در اون ویرایش کنید.

چطور پاورقی رو پاک کنیم؟

اگه فصد دارید فقط یک پاورقی رو حذف کنید کافیه که اون رو انتخاب کنیدو  کلید Delete رو فشار بدید. اما برای حذف همه‌ی پاورقی‌ها باید به ترتیب زیرعمل کنید:

نکاتی درباره‌ی قالب‌بندی پانوشت

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم به مقالات دیگر تکنیک‌های ورد با موضوع ساخت فهرست خودکار و کپی کردن همزمان چند متن در ورد هم سربزنید.