‌بهترین کیبوردها برای تایپیست‌ها و نکاتی درباره‌ی خرید کیبورد

در دسته بندی: آموزشی

فرمول حرفه‌ای شدن در هرکاری، به روز بودن در اطلاعات مرتبط و کمک گرفتن از ابزار مناسب اون کارهست. اگر قراره تایپیست حرفه‌ای بشیم باید به یه صفحه کلید خوب هم دسترسی شده باشیم. فشاری که انگشتان باید به کیبورد وارد کنن و زاویه قرارگیری مچ بر کیبورد، در درازمدت روی سلامتی تایپیست‌ها تاثیر میذاره و داشتن یک کیبورد مناسب و اصولی تاثیر چشمگیری روی کاهش این اثرات مخرب داره. در این مطلب با ویژگی انواع صفحه کلیدها آشنا میشیم و نکاتی که در خرید کیبورد باید بهش توجه داشته باشیم رو مرور می‌کنیم.

انواع صفحه‌کلید یا کیبورد

صفحه‌کلیدها انواع مختلفی دارن که لازمه قبل از اقدام برای خرید با ویژگی های هرکدوم آشنا بشیم:

صفحه‌کلید مکانیکی

کیبوردهای مکانیکی با کیقیت بالایی ساخته میشن و از فلز و فنر در ساختشون استفاده میشه. دکمه‌های یک کیبورد مکانیکی هریک سوئیچ و کی‌کَپ خود را دارند. نسل جدید این کیبوردها معمولا سایلنت کیبورد هستن و صدای آزاردهنده ای موقع تایپ تولید نمی‌کنن. باید بگیم که قیمت کیبوردهای مکانیکی اصلا ارزون نیست. این کیبوردها قابلیت Anti-Ghosting دارند، یعنی برخلاف کیبوردهای معمولی قابلیت  وارد کردن ۱۰ حرف به  صورت همزمان رو پشتیبانی میکنن. کیبوردهای مکانیکی به نور پس‌زمینه هم مجهز هستن و میشه نور پس‌زمینه شونو به دلخواه تنظیم کرد.

صفحه‌کلید غشایی

بیشتر کیبوردهای جدید به صورت غشایی تولید میشن، یعنی به جای فنر برای اتصال کیبورد به صفحه‌ی زیرینش، فقط یک غشای نازک اضافه شده . کیبورد غشایی به دلیل سادگی ساخت قیمت مناسب‌تری داره و چون یک غشای سرتاسری صفحه زیرین رو پوشانده کیبورد ایمن‌تر میشه و در برابر ریختن مایعات و اتفاقات مشابه مقاومت بیشتری از کیبوردهای دیگه داره. تنها ایرادی که میشه از این کیبوردها گرفت اینه که فیدبک‌های لمسی از هر سوییچ ندارن.

صفحه‌کلید ارگونومیک

عموم کیبوردهایی که تا اینجا معرفی کردیم و بعد از این هم قراره معرفی کنیم، به شکل مستطیل بوده و کلیدهاشون در چند ردیف منظم کنارهم چیده شده بودن. اما کیبوردهای ارگونومیک هر شکلی که داشته باشن مستطیل منتظم نیستن! در واقع شکل سنتی کیبورد برای افرادی مثل گیمرها و تایپیست‌ها که در طولانی مدت با تایپ سریع سروکار دارن، میتونه مشکلات زیادی ایجاد کنه. اما طراحی خاص کیبوردهای ارگونومیک، کمترین آسیب به مچ و انگشتان دست رو وارد میکنه. خب مشخصا قیمت کیبوردهای ارگونومیک یه مقدار از باقی انواع کیبورد بالاتره. نکته‌ی دیگه‌ای که در مورد کیبورد ارگونومیک وجود داره، مدت زمانی هست که باید برای عادت کردن به این چینش جدید حروف و علائم در نظر بگیریم. چون بعضی از این کیبوردها حتی به صورت دوتکه طراحی میشن و مدتی طول میکشه از عادات قدیمی فاصله بگیریم و دستمون به جای‌ گیری جدید عادت بکنه.

کیبورد ارگونومیک

صفحه‌کلید بلوتوث/سیم دار /وایرلس

کیبوردهای بی‌سیم و سیم‌دار هریک مزایا و معایب خودشون رو دارن. کیبوردهای وایرلسی که از طریق دانگل به کامپیوتر شما متصل میشه معمولا یه مقدار تاخیر در منتقل کردن اطلاعات دارن. شاید این تاخیرهای صدم ثانیه‌ای برای افراد معمولی تغییر چندانی به وجود نیاره، اما در کارهای تخصصی مثل تایپیستی ممکنه باعث بروز خطاهای زیادی بشه. نکته‌ی بعدی اینکه کیبوردهای وایرلس یا از طریق باتری قابل شار، در حالی که کیبورد سیم دار از برق کامپیوتر تغذیه میشه. اما عیبی که هم که کیبورد سیم‌دار در کنار همه‌ی مزایاش داره اینه که وجود سیم حرکتش رو محدود میکنه و این باعث کاهش سطح راحتی حین کار میشه. اگر لازمه که کیبوردتون رو به گوشی هوشمند یا تبلت متصل کنین کیبوردهای بلوتوثی میتونن برای شما مناسب باشن.

ویژگی‌های کیبورد مناسب تایپ:

۱. توجه داشته باشین که برای فشردن کلیدهای کیبورد نباید مجبور بشین انرژی یا فشار زیادی وارد کنین و اصطلاحا کیبورد باید روان باشه.

۲. حتما امتحان کنید که کلیدهای کیبورد موقع تایپ کردن صدای آزاردهنده‌ای ایجاد نکنه. برای هیچکس خوشایند نیست که در طول کار آلودگی صوتی دائم رو تحمل کنه.

۳. تاخیر در تایپ و نمایش کیبوردهای وایرلس رو در نظر بگیرید و قبل از خرید این گپ رو تست کنید.

۴.در بعضی از کیبوردها قسمتی بعنوان تکیه‌گاه مچ دست طراحی شده که از خستگی مچ که درد شایعی در بین تایپیست ها هست جلوگیری میکنه. این هم میتونه فاکتور مثبتی برای خرید یک کیبورد باشه.