افزایش سرعت تایپ با تکنیک های ساده!

در دسته بندی: آموزشی

تایپ کردن یکی از مهارت‌هایی هست که همیشه و همه جا بهش نیازداریم و هرچقدر هم که تکنولوژی پیشرفت میکنه همچنان اهمیت خودش رو حفظ میکنه. سرعت تایپ برای بعضی گروه‌ها مثل برنامه نویس‌ها، کسانی که با تولید محتوا و بلاگینگ سروکار دارن، دانشجوها و... بسیارحیاتی هست و لازمه که از قدرت تایپ سریع برخوردار باشند. در این مطلب ما ۶ تا گام ساده و مفید برای افزایش سرعت تایپ معرفی کردیم که با انجام دادن اون‌ها در کوتاه‌ترین زمان سرعت تایپ رو افزایش خواهم داد. 

گام‌های افزایش سرعت تایپ: 

۱. سرعت تایپ خود را بیازمایید. 

قبل از این که یادبگیرید چطور باید سرعت تایپ‌تون رو افزایش بدید، باید بدونید سرعت تایپ شما جقدر هست؟ اگر اطلاعی از این مساله ندارید بهتر هست همین الان به تست سرعت تایپ تایپکده مراجعه کنید و ببینید در حال حاضر در چه سطحی قرار دارید. همونطور که در مطلب « استاندارد سرعت تایپ » اشاره کردیم، این‌که شما از مهارت تایپ در چه زمینه‌ای استفاده می‌کنید تا حد زیادی تعیین کننده‌ی میزان سرعت مناسب شماست. دسته‌بندی زیر میتونه سرنخی برای سرعت تایپ مورد نیازتون بهتون بده:

تست سرعت تایپ

نتیجه تست سرعت تایپ خودتون رو با تصویر بسنجید.

۲.به ارگونومی پشت میز نشستن توجه کنید.

از مواردی که بسیار در خستگی و کاهش سرعت تایپ تاثیرگذار هست میشه به روش نشستن پشت میز اشاره کرد.  شاید بدیهی به نظر برسه اما چطور نشستن پشت میز خیلی مهمه! شما همواره باید طوری پشت میز بنشینید، که وقتی پای شما روی زمین قرار می‌گیره زاویه زانوی شما ۹۰ درجه باشه. مانیتور دقیقا رو به روی چشم‌ها قرار بگیره و دست‌ها هم نسیت به کیبورد و میز با زاویه ۹۰ درجه و در حالت راحت قرار بگیرند. تنظیم صندلی، قرار دادن پشتی برای حفظ گودی کمر و موارد مشابه می‌تونه به طرز چشمگیری در بالا رفتن راندمان شما تاثیر داشته باشه. اگر با رعایت درست نحوه‌ی نشستن پشت میز هم دچار خستگی می‌شید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب یوگا پشت میز کار رو هم مطالعه کنید و این حرکات رو در بین ساعات کاری پشت میز انجام بدید.

ارگونومی نشستن پشت میز

در نشستن پشت میز حالت‌‌های مشخص شده رو رعایت کنید.

 

۳. از مناسب بودن کیبورد خود اطمینان حاصل کنید. 

فقط مهارت شما نیست که سرعت شما رو تعیین می‌کنه. کیبوردی که استفاده می‌کنید هم بسیار تاثیرگذار هست. این‌ که شما با چه انواعی از کیبورد راحت‌تر کار می‌کنید تا حد زیادی بسته به فرد هست، اما در مجمموع باید کیبوردی رو انتخاب کنید که چند ویژگی مشخص رو داشته باشه. یعنی روان باشه، گپ بین تایپ و نمایش نداشته باشه و صدای آزاردهنده‌ای ایجاد نکنه. در مطلب انواع کیبوردهای مناسب برای تایپیست‌ها، می‌تونید بیشتر با انواع کیبورد آشنا بشید و انتخاب کنید که کدوم یکی برای شما مناسب‌تر هست. 

۴.تایپ ده انگشتی را بیاموزید. 

هرکسی که به نحوی با تایپ سروکار داشته باشه می‌دونه که یادگرفتن تایپ ده انگشتی جز ضروریات هست و تاثیر چشمگیری روی افزایش سرعت تایپ خواهد داشت. همونطور که برای خوندن روزنامه نیاز به یادگیری حروف الفبا داریم، برای تایپیسست شدن هم بایستی اول تایپ ده انگشتی رو فرابگیریم. اگر هنوز این مهارت رو یاد نگرفتید باید بگم که می‌تونید درسایت تایپکده از پکیج آموزش رایگان تایپ ده انگشتی استفاده کنید و  تایپ ده انگشتی رو یادبگیرید.

۵. تایپ سریع را تمرین کنید. 

حالا که اصول رو یادگرفتید وقتشه که مهارت تون رو با تمرین تثبیت کنید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از یادگرفتن تایپ ده انگشتی، یه مدت شبکه‌های اجتماعی و مسیجرهاتون رو به لپ تاپ انتقال بدید و در حین انجام فعالیت‌های روزمره‌تون تایپ کردن رو تمرین کنید.یا این که تایپیست فریلنسری انجام بدید و پروژه‌‌های کوچیک رو قبول کنید تا با وجود مهلت تحویل، انگیزه تمرین مرتب رو داشته باشید. اصلی‌ترین عاملی که میتونه سرعت تایپ رو افزایش بده تمرین مرتب و ممتد هست. اونقدری تمرین انجام بدید که محل قرارگیری انگشتان براتون درونی و ناخودآگاه باشه. بعد از رسیدن به این مرحله دیگه فقط شاهد سریع تر شدن تایپ خودتون خواهید بود. 

۶.دوباره تست سرعت تایپ را بدهید. 

بعد از این که تمرین به اندازه کافی انجام شد و احساس کردید مهارت تایپ ده انگشتی رو به دست آوردید یک بار دیگه تست سرعت بدید و باتوجه به جدول بالای صفحه سطح خودتون و تغییرات پس از انجام این تکنیک‌ها رو مقایسه کنید.