هشت دلیل برای اینکه مهارت تایپ سریع را بیاموزیم!

در دسته بندی: آموزشی

این روزها ممکنه با افزایش کاربرد نرم‌افزارهایی مثل سیری، کورتانا و الکسا اینطور به نظر برسه که دیگه تایپ کردن مهارتی از مد افتاده تلقی بشه. اما در این مقاله ما بهتون می‌گیم چرا هنوز که هنوزه یادگرفتن مهارت تایپ سریع رو باید در اولویت کار قرار بدید و با یادگیری این مهارت چه مزایایی نصیبتون میشه. 

چرا باید تایپ سریع رو یاد بگیریم؟

بعضی از آدم‌ها فکر می‌کنند تایپ کردن فقط برای دانشجوها، تایپیست‌ها، برنامه نویس‌ها و مشاغل خاص هست. اما باید بگیم که فرقی نداره شما وکیل باشید یا منشی،‌ میشه گفت هرکسی که روزی بیشتر از یک ساعت با کامپیوتر و لپ‌تاپ کار میکنه سروکارش به تایپ کردن می‌افته و دیر یا زود باید به سراغ مهارت آموزی بره. فکر می‌کنید یادگرفتن این مهارت سخت و زمان بره و سرعت کار شما رو می‌گیره؟ خب بهتر هست که به آمارها توجه کنید. ممکنه در ابتدای آموزش سرعتتون بسیار پایین‌تر از حالت عادی باشه و مدتی طول بکشه تا به سرعت ایده‌آل برسید. این زمان کوتاه مثل زمانی هست که یه هیزم شکن برای تیز کردن تبرش میزاره به جای این که ممتد و بی‌وقفه به خرد کردن هیزم با تبر کند ادامه بده. 

مزایای مهارت تایپ سریع چی هست؟

بعد از این که مهارت تایپ ده‌انگشتی رایگان رو بیاموزید و مدت کوتاهی‌ هم تمرین کنید، خواهید دید که تاثیرات چشمگیری روی کار شما خواهد داشت. اینجا به بعضی از مواردی که کاربران تایپکده اعلام کردن می‌پردازیم تا پیش از تصمیم گیری برای شروع دوره مطمئن بشید که مایلید این مهارت رو یاد بگیرید یا نه. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام این کار حتما تست سرعت تایپ رایگان تایپکده رو انجام بدید و نتایج رو با جدول درج شده در مطلب استاندارد سرعت تایپ بسنجید. 


۱. افزایش سرعت تایپ 

اولین و مشخص‌ترین اثری که بعد از آموختن تایپ ده انگشتی در کار خودتون حس خواهید کرد بالاتر رفتن سرعت تایپ خواهد بود. یعنی اگر قبل از یادگیری این مهارت با سرعت ۴۵ کلمه تایپ می‌کردید بعد از تمرین کافی به راحتی این رتبه رو به بالای هفتاد ارتفا خواهید یافت. حالا چطور؟ به این صورت که حداقل طی روند متد آموزشی تایپکده، محل قرارگیری حروف در حافظه انگشتان شما ثبت خواهد شد و دیگه نیازی ندارید حروف رو با چشم دنبال کنید و مغز برای هریک از حروف فرمان تکان دادن انگشت رو به صورت جداگانه صادر بکنه. با این مهارت تایپ بکردن رای شما تبدیل به یک فرایند غیرارادی خواهد شد، درست مثل نفس کشیدن! 

۲. افزایش دقت

شاید یکی از دلایلی که تایپ سریع برای برخی افراد سخت به نظر میرسه این باشه که بعد از چندین کلمه تایپ متوجه می‌شن که اشتباهات زیادی در تایپ کردنشون رخ داده و باز باید برگردن و اون‌ها رو اصلاح کنن. درحالی که وقتی محل قرار گیری انگشتان روی کیبورد برای تایپ کننده یه فرایند درونی شده باشه، به جای چشم دوختن به کیبورد به مانیتور نگاه میکنه و در صورت بروز اشتباه بلاقاصله اون رو اصلاح می‌کنه! 

تایپ ده انگشتی بیشترین تاثیر روی دو فاکتور سرعت و دقت تایپ می‌گذاره. 

۳. بالارفتن راندمان کاری

حالا با توجه به دومورد تغییری که در بالا اشاره کردیم، جای تعجبی نداره که سرعت تایپ شما تا دوبرابر افزایش پیدا کنه. این یعنی توانایی شما برای انجام کار و قبول کردن پروژه دوبرابر میشه. حتی اگر هنوز با نرمال سرعت یک تایپیست فاصله داشته باشید، اما سرعت تایپ شما از ۳۰ کلمه در دقیقه به ۶۰ کلمه رسیده باشه می‌تونید برنامه ریزی‌های بیشتری برای اون حجم خالی شده از وقت خودتون انجام بدید و اگر در مشاغل وابسته به تایپ مشغول هستید، شاید درآمد خودتون رو هم به همین نسبت افزایش بدید!

۴. کاهش خستگی و عوارض تایپ غیر اصولی

شکی نیست که انجام دادن یک کار یکنواخت برای مدت طولانی خسته کننده هست، خصوصا اگه مثل تایپ کردن حرکات فیزیکی زیادی هم همراهش نباشه. یکی از راه‌های کاهش این خستگی مزمن، انجام حرکات یوگا پشت میز هست که یک مطلب کامل رو در وبلاگ بهش اختصاص دادیم. تعجب نکنید، قرار نیست پشت میز محل کارتون مت پهن کنید و با شلوار ورزشی روی سرتون برعکس بشید، چندتا تکنیک ساده وجود داره که بیش‌تر از چند دقیقه وقت نمی‌گیره اما انجام دادن هرروزه‌ی اون در دراز مدت کمک بزرگی به ستون فقرات، گردن و عضلات شما می‌کنه. در کنار این حرکات پشت میز، اگر سرعت کارمون رو بالا ببریم، زمان کمتری برای هر پروژه مجبوریم پشت میز بنشینم و خب چی بهتر از مهارت تایپ ده انگشتی برای دستیابی به تایپ سریع سراغ دارید؟ راستی اگر این مورد خستگی برای شما هم آزار دهنده هست پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب ارگونومی پشت میز نشینی بزنید و اشتباهات پشت میز نشینی رو از کارکردنتون حذف کنید. 

یوگا پشت میز

خستگی کار ارزش نیست، کار باید مفید و لذت بخش انجام بشه.

۵. سلامتی!

به طور کلی ، تایپ ده انگشتی برای سلامتی شما بهتر هست. مجبور نیستید سر رو برای دیدن کیبورد خم کنید و به مقابل نگاه می‌کنید.  و همینطور فشار بین انگشتان تقسیم میشه و انگشتان شماا ز خطر آسیب های استرس تکراری یا RSI در امان خواهند بود. افرادی که تمام روز به کیبورد چشم میدوزند و با دو انگشت تایپ می‌کنند به شدت در معرض این آسیب‌ها قرار دارند. 

۶. چشم‌انداز شغلی

مادامیکه شما کاری رو بدون یادگرفتن تخصص مربوطش انجام می‌دید، آماتور هستید و بی‌تعارف بگیم که کارفرماها همواره ماهرها رو به آماتورها ترجیح می‌دن. نیازی به گفتن نیست که فردی که محتوا تولید میکنه، ترجمه انجام میده، با برنامه نویسی و کدنویسی سروکار داره و یا اصلا تایپیست هست نمیتونه با سرعت ۴۰-۵۰ کلمه در دقیقه جایگاه شغلی مناسبی رو داشته باشه. یادگیری مهارت تایپ ده انگشتی به طور قطع برای این دسته افراد موقعیت شغلی و کارآمدی بیشتری رو به همراه خواهد داشت. اگر فکر می‌کنید سریع تایپ می‌کنید، سرعت تایپ خودتون رو در تست سرعت تایپکده اندازه بگیرید و با خفن‌ترین‌ کاربران ما رقابت کنید. 

۷. تمرکز بیشتر

خب مشخصه که تایپ کردن با دو انگشت تمرکز زیادی رو نیاز داره، تا تایپیست بتونه دائم انگشت‌ها رو روی کلید درست قرار بده. وقتی این کار درونی بشه و انگشتان شما هر کدوم به وظایف خودشون آگاه باشن، دیگه نیازی به این حجم از تمرکز ندارید و می‌تونید سلول‌های خاکستری‌تون رو به کارهای مهم‌تری اختصاص بدید. 

۸. ویرایش حین کار

زمانی که با دو انگشت و بدون تکنیک تایپ می‌کنید همواره مشغول رصد کردن کلیدها هستید و قاعدتا اشتباهات زیادی این وسط رخ میده که شما ازش غافل می‌مونید. بنابراین بعد از پایان کار نیاز دارید یه تایم اساسی رو به ویرایش و بازخوانی اختصاص بدید. البته که بازخوانی و ویرایش مرحله‌ي حذف نشدنی کار تایپ هست وهمیشه باید انجام بشه، اما زمانی که به این کار اختصاص میدیم بسیار بسیار حائز اهمیت هست. زمانی که مهارت تایپ سریع رو یادگرفته باشید می‌تونید به راحتی در حین انجام کار به مانیتور نگاه کنید و در صورت بروز هرمشکلی در کسری از ثانیه اصلاحش کنید. اینجوری مرحله ویرایش بسیار کوتاه‌تر خواهد شد و اشتباهات بسیار کمتری رخ خواهند داد.