چرا و چگونه باید محتوای بصری تولید کنیم؟

در دسته بندی: آموزش تولید محتوا

علاقه کاربران به تصویر رو از محبوبیت Instagram  Pinterest می تونید متوجه بشید. آمارها نشون می‌دن حتی در توییتر که یک رسانه ی خواندنی هست و کاربران برای دسترسی به محتوای متنی واردش میشن، پست‌های عکس دار سه برابر سایر پست‌ها دیده می‌شن. تعجبی هم نداره چون تو دسته‌بندی میزان دریافتی آدم‌ها، گروه بصری ۶۵٪ آمار رو به خودشون اختصاص دادن! در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چرا و چگونه باید محتوای بصری تولید کنیم. ما فرض رو بر این گرفتیم که خواننده‌ی این مطلب با مباحث دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و سئو آشنایی اولیه رو داره، اگر اینطور نیست پیشنهاد می‌کنیم روی این کلیدواژه‌ها کلیک کنید و مطالب پیشین رو بخونید. 

 

چرا باید محتوای بصری تولید کنیم؟

درسته که اغلب اطلاعاتی که ما به مخاطبان ارائه می‌کنیم، حتی خود همین صفحه‌ای که در حال خوندنش هستید، باید به صورت متنی تدوین بشن. اما تجربه نشون داده که محتوای تصویری برای کاربران بسیار جذاب‌تر هست و میتونه به قابل قهم شدن مطالب کمک بزرگی بکنه. یک محتوای تصویری خوب می‌تونه در دیده شدن شما بخصوص در شبکه‌های اجتماعی تاثیر چشمگیری داشته باشه و کاربر رو بیشتر در صفحه‌ی شما نگه داره. بازدهی محتوای بصری به طرز غیزقابل باوری بالاتر از سایر انواع محتوا هست، بخصوص اگر محصول شما کالا باشه، محتوای بصری می‌تونه در سفر مشتری و خرید بسیار تاثیرگذار باشه. 

محتوای بصری

معرفی بهتر محصول

اگر روی یک سایت فروشگاهی کار می‌کنید باید بدونید که اعتماد کاربران از طریق تصاویر و ویدیویی که از محصولات منتشر می‌کنید به دست خواهد اومد. حتی اگر سایت فروش کالا رو مدیریت نمی‌کنید بازهم مواردی هست که توضیحش سخت یا از حوصله کاربر خارج هست و خب کی خوشش نمیاد یه تصویر زیبا و رنگی با مفهوم کاربردی لای خطوط سیاه ببینه؟ پردازش اطلاعات از طریق تصاویر به طرز باورنکردنی بیشتر از متن هست. 

افزایش بازدید سایت 

شما با قراردادن محتوای خوب متنی می‌تونید در گوگل رتبه بگیرید. اما خود گوگل اعلام کرده که وجود عکس میانی مرتبط با مطلب براش مهمه و در رتبه‌ی شما تاثیرگذار هست. از طرفی با قرار دادن alt مناسب برای تصاویر  و ویدیو ها می‌تونید در بخش Images و  Videos موتورهای جستجو هم پیدا بشید و بازدیدهای بیشتری برای سایتتون رقم بزنید. 

انواع محتوای بصری 

به طور کلی هر محتوایی که از طریق دیدن تصویر یا تصاویر اطلاعاتی به مخاطب ارائه می‌کنه در دسته‌ی محتوای بصری جا می‌گیره. محتوای بصری انواع مختلفی می‌تونه داشته باشه، از جمله:

۱. تصویر میانی 

این‌ که محتوای مفید، غیرتکراری و قابل فهم برای کاربر اولویت اول هست کاملا درسته و ما مخالفتی باهاش نداریم. در واقع این محتوای خوب و درست مثل یه بچه‌ی سالمه که باید لباس‌های تمیز و مرتب و مناسبی هم بهش پوشونده بشه. همه‌ی ما به ارزش اطلاعات موجود در دایره‌المعارف ها واقفیم و قبول داریم که اطلاعات خوبی ارائه می‌دن و در تمام کتابخانه‌ها هم موجود هستن، اما تنهاترین کتاب‌های کتابخونه هستن و کسی سراغشون نمی‌ره. وبلاگ محتوایی بدون تصویر هم دقیقا مثل دایره‌المعارف های قدیمیه: مفید و بی‌مخاطب. 

 

تصاویر بین متنی، چشم کاربر رو از پیگیری پیاپی خطوط نوشته‌ی سیاه نجات می‌ده و بهش فرصت میده چیزی که خونده رو با کمک حافظه تصویری به خاطر بسپاره! باید سعی کنیم در هر ۱۰۰۰ کلمه‌ نوشته، حداقل دو یا سه تصویر با کیفیت اما نه خیلی پرحجم استفاده کنیم تا هم برای کاربران جذاب تر بشه هم برای گوگل. فراموش نکنیم که برای عکس‌هامون Alt و Caption مناسب انتخاب کنیم تا برای گوگل و کاربران قابل فهم باشن. 

 

۲. اینفوگرافیک

وقتی قرار هست اطلاعات زیاد، یا گسترده‌ای درباره‌ی یک موضوع به کاربر ارائه کنیم، بهترین راه کار ارائه‌ی تصویری هست. اینفوگرافیک‌ها به طور کلی اطلاعات رو در دسته بندی‌های مرتب و با رنگ‌های جذاب به مخاطبان ارائه کنیم. به همین دلیل بهتر هست که برای نشون دادن مراحل و روند انجام یک فعالیت یا ارائه آمار  از اینفوگرافیک‌ها استفاده کنیم. در مثال زیر می‌بینید که یونیسف اطلاعاتی درباره‌ی کودکان کار که به راحتی حجم یک مقاله متنی رو میتونست پرکنه، به صورت قابل فهم و با استفاده از تصویر برای مخاطب شرح داده:

اینفوگرافیک یونیسف

اینفوگرافیک ها علاوه بر جلب توجه کاربر، مطالب رو در ذهن ماندگارتر می‌کنند.

 

۳. ویدیو

در دنیای عجول و بی‌حوصله امروز، ویدیوها جاذبه بسیاربالایی برای کاربران دارند. شما ترجیح می‌دید «طرز تهیه فسنجون» رو در یک متن هزار کلمه‌ای بخونید یا در یک ویدیوی یک دقیقه‌ای ببینید؟ کاملا عادیه که ویدیو ها پربازدیدتر از نوشته‌ها باشن: موسیقی و صداهای جذاب، قدرت بیان بیشتر در زمان کوتاه‌تر و برخورد با تصاویر رنگی و قابل درک برای مغز جای نوشته‌های سیاهی که نیاز به تحلیل دارن همه و همه دست به دست هم میدن و گوی سبقت در جذابیت رو از آن محتوای ویدیویی می‌کنن. اما نکته اینجاست که تهیه ویدیو نیاز به ابزارهای تعبیه نور و صدا، نیروی انسانی، ابزار ادیت  و... داره و بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر هست. اگر با این دوتا فاکتور مشکلی ندارید، اصلا فکر نکنید و ویدیوهای ساخته خودتون رو منتشر کنید. همونطور که می‌دونید ویدیوهای پربازدید در یوتیوب درآمدهای دلاری قابل توجهی نصیب صاحبان‌شون می‌کنند. 

۴.موشن گرافیک

روش کم هزینه‌تر ساخت ویدیو بدون نیاز به دکور، فیلمبردار، نورپردازی و... ساخت موشن گرافی هست. موشن گرافیک در واقع تصاویر دوبعدی متحرکی هستن که با استفاده از چندتا ابزار و یه ذهن خلاق ساخته میشن و می‌تونن بعد از ویدیوهای فیلمبرداری شده، جایگاه دوم محتوای بصری موفق رو به خودشون اختصاص بدن. به نمونه‌ي زیر که توسظ v.explainers  درباره‌ی غذا ساخته شده توجه کنید:

این محتوای تصویری رو چطور تامین کنم؟

برای تولید محتوای تصویری شما دوراه بیشتر ندارید: یا باید از عکس‌ها و ویدیوهایی که خودتون ساختید استفاده کنید. یا از تصاویر و ویدیوهایی که بقیه ساختن استفاده کنید. خب مشخصا هرجوری که حساب کنید محتوای بصری تولید شده توسط تیم شما که یونیک و ارگانیک هست، بهترین گزینه هست. اما شاید شما این امکان رو نداشته باشید که مثلا برای هر تصویر میانی که در مطالب بلاگ قرار می‌دید یه تصویر بگیرید و بعد ادیتش کنید. در این مواقع پیشنهاد می‌کنیم به پلتفرم هایی مثل Pinterest ، pixabay یا Freepik سر بزنید و Vector ها یا تصاویر عام رو از اونجا بگیرید و با فتوشاپ یه تصویر مناسب برای خودتون آماده کنید. حواستون به تصاویر و حدودی که اجازه استفاده رو دارید باشه، این پیشنهاد به معنای نادیده گرفتن کپی رایت نیست!

ابزارهای تولید محتوای بصری 

می‌دونیم که فوتوشاپ ابزار پایه و مادر هست و به عنوان یه تولید کننده محتوا باید حداقل کاربردهای ابتدایی ابزارها رو بدونیم و بتونیم استفاده کنیم. در کنار فوتوشاپ یه سری ابزارها هستن که برای تولید محتوای بصری میتونن کاربردی باشند: 

۱. Canva

کانوا ترکیبی از شبکه اجتماعی و ابزار طراحی هست. این اپلیکیشن برای طراحان غیر حرفه‌ای حسابی مناسبه و کارایی های زیادی در اختیارشون میزاره. کاربران این اپ میتونن تصاویری که ساختن رو باهمدیگه به اشتراک بزارن. در قابلیت font combination میشه ترکیب فونت‌های مختلف با همدیگه و با تصاویر رو امتحان کنید. 

۲. Animaker

این ابزار برای تولید انیمیشن رایگان تقریبا بهترین گزینه برای کاربران ویندوز هست که به راحتی میشه باهاش ویدیو انیمشن ساخت. 

۳. Imovie 

کاربران مک و آیفون برای ساخت ویدیو می‌تونن از این ابزار کمک بگیرن. 

۴. ابزار Ripl 

این ابزار برای ساخت محتوای تصویری شبکه‌های اجتماعی کاربرد داره. 

۵. ابزار Infogram

برای ساخت اینفوگرافیک‌ها می‌تونید از ابزار  infogram کمک بگیرید. 

در مطالب آتی به طور اختصاصی به ساخت اینفوگرافیک و موشن‌گرافیک خواهیم پرداخت. همراه تایپکده باشید.