وریبل فونت یا فونت متغییر چیست؟

در دسته بندی: آموزشی

انتخاب بهترین و مناسب‌ترین فونت برای طراحان وب، گرافیست‌ها و کسانی که با تبلیغات و تایپوگرافی سروکار دارند، هیچوقت ساده نبوده. نمیدونم شما چندبار تا حالا با خودتون گفتید: « فونت خیلی خوبیه، ولی کاش...». این ولی کاش رو مدتیه که به سادگی میشه در واقعیت اعمال کرد. کافیه با وریبل فونت یا فونت متغییر آشنا باشید و بدونید که فونت موردنظر شما نسخه‌ی وریبل هم داره. در ادامه‌ی مطلب با فونت‌های وریبل، مزایا و معایبشون و نحوه‌ی کارکرد اون‌ها آشنا خواهیم شد. 

وریبل فونت دقیقا چیه؟

Variable Fonts  یا با تلفظ فارسی فونت وریبل، به فونت‌هایی گفته میشه که اصطلاحا متغییر هستن و به ما اجازه می‌دن که وزن‌های فونت رو به دلخواه تنظیم کنیم.  منظور از وزن ضخامت‌ یا نازکی فونت و شکل ظاهری اون هست. به طور مثال فونت Dana  در وزن‌های regular ،Bold Extra، Bold و ... ارائه می‌شه. در حالت عادی و قدیمی ارائه دهنده‌ی یک فونت، چند وزن مشخص از فونت تولید و منتشر می‌کنه. حالا اگر این اندازه‌های ارائه شده با پلتفرم ما سازگاری نداشته باشه یا اینکه اصلا ایرادی نداشته باشه، اما یه درجه ضخیم یا باریک بودنش بتونه تاثیر زیادی در زیبایی کارمون بذاره چی؟ سابق براین، باید تمام وزن‌ها رو دانلود و استفاده می‌کردیم. اما مدتی هست که راه حل فونت متغییر این مشکل رو حل کرده. 

وزن فونت

در این تصویر وزن‌های مختلف فونت انجمن رو می‌بینید.

با فونت متغییر چه تغییراتی میشه ایجاد کرد؟

فونت‌های معمولی با پنج فاکتور اصلی ثابت در دسترس قرار می‌گیرن: وزن ، عرض ، اندازه نوری ، مایل و مورب بودن. اگر قرار باشه از فونت‌های ثابت استفاده کنیم، مجبوریم تمام وزن‌ها رو استفاده کنیم و مشخصا حجم زیادی رو باید به تمام وزن‌ها اختصاص بدیم. خبر خوب برای وبمسترها این هست که با قراردادن نسخه‌ی وریبل هر فونت روی سایت، می‌تونن به طور خودکار از وزن‌های مختلف اون استفاده کنن. علاوه بر این، از وریبل فونت‌ها برای اهداف مختلفی می‌توان استفاده کرد. مثلا فرض کنید بر اساس نور محیط و سنسور نور لپ‌تاپ‌های مختلف، بتوانیم رنگ پس زمینه و رنگ فونت رو تغییر بدیم. یا بر اساس فاصله چشم کاربر از صفحه نمایش سایز فونت‌ها رو کم یا زیاد کنیم و … 

درواقع میشه گفت دوتا از بزرگ‌ترین مشکلاتی که توسعه دهندگان وب با فونت‌های وب دارند، یعنی این‌که یکی که مجبورند یه فایل جداگانه رو برای هر وزن و استایل فونت دانلود کنند و دومی این‌که این فایل‌ها می‌تونن حجم بسیار بالایی داشته باشن. 

همچنین افرادی که با تایپوگرافی سروکار دارند، این امکان رو خواهند داشت که سبک و اندازه‌ی فونت، ضخامت، مورب بودن و در هم رفتگی حروف رو کاملا براساس خوانایی مورد نیاز خودشون تعیین بکنند.