روش تایپ و موارد استفاده‌ی نیم‌فاصله

در دسته بندی: آموزشی

همونطور که در مطلب اشتباهات رایج تایپ اشاره کردیم، نیم‌فاصله کاراکتری هست که باعث نظم‌بخشی به متن و آسان‌تر شدن خوانش متن برای مخاطب میشه. به بیان ساده‌تر وقتی لازمه کلمات رو از هم جدا کنیم اما کاراکتر فاصله از زیبایی متن کم میکنه، از نیم‌فاصله استفاده می‌کنیم. به این دو نمونه مثال توجه کنید:

« کتاب خانه ی محله ی ما » و « کتاب‌خانه‌ی محله‌ی ما » 

همونطور که مشاهده کردید در مثال اول از کاراکتر نیم‌فاصله استفاده نشده و در عبارت دوم نیم‌فاصله جداسازی رو در عین نظم بین کلمات انجام داده. ما به عنوان گویش‌وران زبان فارسی باید به نیم‌فاصله مسلط باشیم و در جای درست خودش ازش استفاده کنیم. در ادامه این مطلب با چگونگی تایپ کردن این کاراکتر در کیبوردهای مختلف و موارد استفاده‌ی اون آشنا خواهیم شد.

موارد استفاده ی نیم‌فاصله

استفاده از نیم‌فاصله گرچه برای زیبایی متن هست اما قواعد مخصوص خودش رو داره و در شرایط به خصوصی به کاربرده میشه. در این قسمت فهرستی از جاهایی که نیم‌فاصله به کار میزه تهیه کردیم:

چطور نیم‌فاصله تایپ کنیم؟

تایپ کردن این کاراکتر در کیبوردهای مختلف روش‌های متفاوتی داره که در ادامه تفکیک می‌کنیم. کیبورد ویندوز برای درج نیم‌فاصله در ویندوز و نرم‌افزارهای وابسته مثل ورد میشه از دو روش  Ctrl + -  و یا  Ctrl + Shift + 2 استفاده کرد. کیبورد استاندارد
کلید نیم فاصله

کلیدی که با دایره قرمز مشخص شده برای تایپ کاراکتر نیم‌فاصله در IOS به کار میره.

در کیبورد استاندارد این کاراکتر رو میشه با فشردن همزمان کلیدهای Shift+Space اعمال کرد. کیبورد اندروید از اونجایی که گوشی‌ها و تبلت‌های متفاوت بسیاری از سیستم‌عامل اندروید استفاده میکنن و کیبوردهای بسیار متنوعی برای گوشی‌های اندروید طراحی میشن، پرداختن به تمام اون‌ها ممکن نیست. ما فرض رو بر این می‌گیریم که تمامی این دستگاه‌ها به Google Keyboard دسترسی دارن. در کیبورد گوگل هم یک کلید به نیم‌فاصله اختصاص داده شده که کنار کلید فاصله قرار گرفته و با تصویر دو مثلث در دو طرف یک خط چین نمایش داده میشه.

کیبورد IOS

کیبوردهای شرکت اپل یک کلید به کاراکتر نیم‌فاصله اختصاص داده شده که عموما با حروف zwnj نشون داده میشه و یا با آيکونی مطابق تصویر زیر مشخص میشه.

لینوکس و مکینتاش

در سیستم عامل لینوکس میتونید از کلیدهای میانبر Shift + B و یا Shift+Space استفاده کنید.

تنظیم کلید میانبر نیم‌فاصله در Word

برای اینکه بتوانیم با کلید مورد نظر خودمان در ورد نیم‌فاصله تایپ کنیم باید طبق مراحل زیر پیش برویم: در بخش Insert نرم‌افزار ورد، Symbol را انتخاب می‌کنیم. در قسمت پایینی بخش Symbol، عبارت More symbols را انتخاب می‌کنیم. پس از ورود به بخش More Symbols، به Special Characters بروید، در اینجا می‌توانید همه میان‌برهای موجود را ببینید. در لیست Special Characters به دنبال Optional Hyphen بگردید و سپس بر روی Shortcut Key کلیک کنید. با باز شدن پنجره Customize Keyboard، می‌بینید که در بخش Current Key، انتخابی پیش‌فرض وجود دارد. با استفاده از Remove باید آن را پاک کنیم و در بخش Press New Shortcut Key کلید میان‌بر جدید خود را جایگزین کنیم. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که بهتر است دو کلید را به صورت همزمان فشار داد. پیشنهاد ما استفاده از ترکیب Alt یا Ctrl با یک کلید دیگر است.