همه چیز درباره‌ی تایپ صوتی گوگل

در دسته بندی: آموزشی

در یکی از مطالب قبلی تایپکده با عنوان معرفی بهترین نرم‌افزارهای تایپ صوتی، کارکرد چند نرم افزار و افزونه‌ای که گفتار رو به نوشتار تبدیل میکننبررسی و مقایسه کردیم. در بین تمامی اون‌ها قابلیت تایپ صوتی گوگل از پرطرفدارترین‌ها هست و همین مارو مجاب کرد که در یک مطلب به طور اختصاصی به توضیح و تشریح این قابلیت گوگل بپردازیم و بررسی کنیم چه مزایا و معایبی داره.

چطور از تایپ گفتار گوگل استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی گوگل در واقع یه سیستم زبانشناسی و کامپیوتری در اختیار داره و  با گنجینه‌ی زبانی قوی که داره میتونه در ۱۱۹ زبان زنده‌ی دنیا خدمات ارائه کنه. تایپ صوتی گوگل رو در تمام ابزارهای دیگر گوگل مثل Google translate یا google docs،goole archive و تقریبا تمام کیبوردهای گوشی‌های هوشمند موجود هست و نیازی نیست که یه اپلیکیشن براش نصب کنیم. کافیه روی آیکون میکروفون کلیک کرده و از این قابلیت استفاده کنیم.

آیا تایپ گفتار گوگل زبان فارسی رو هم پوشش میده؟

جواب این سوال گرچه بله هست، اما باید اشاره کنیم که نباید انتظار داشته باشیم که متون تخصصی یا خیلی عامیانه رو هم بتونه تشخیص بده. اطلاعات زبانی گوگل از زبان فارسی در سطح عام هست و زبان فارسی معیار رو پوشش میده، بنابراین شاید برای خیلی از افراد که از تبدیل گفتار به نوشتار در حوزه‌ی تخصصی و آکادمیک استفاده میکنن، کاربرد قابل مقایسه‌ای با زبان انگلیسی و زبان‌های پرکاربرد دیگه، نداشته باشه. ولی برای افرادی که برای تایپ کردن پیام‌های روزانه و موارد مشابه استفاده میکنن، میتونه خیلی مفید باشه.

مزایای تایپ صوتی گوگل

دسترسی آسان گرچه آمار دقیقی از کاربران ایرانی گوگل در دسترس نیست، اما آمارجهانی و مشاهده‌ی جمعی در ایران به خوبی گویای کاربری فوق‌العاده گوگل در ایران هست. تقریبا تمام افراد باسواد و آشنا به اینترنت حداقل یک‌ بار از یکی از قابلیت‌های گوگل استفاده کردن و بسیاری از اون‌ها جیمیل دارن. باتوجه به کارکرد ساده‌ی تایپ صوتی گوگل و فراگیر بودن استفاده از خدمات این شرکت، میشه نتیجه‌گیری کرد که دسترسی به تایپ صوتی برای اکثریت کاربران بسیار ساده هست، چرا که نیاز به نصب و آموزش خیلی خاصی ندارن و به راحتی و با فشردن یک دکمه میتونن از این قابلیت استفاده کنن. سرعت بالا  در مطلب استاندارد سرعت تایپ  اشاره کردیم که حرفه‌ای ترین تایپیست‌ها با سرعتی نزدیک به ۸۵ کلمه در دقیقه قادر به تایپ هستند. در حالی که سرعت تایپ گفتاری گوگل حدودا ۱۵۰ کلمه در دقیقه هست که یعنی سرعت تایپ رو بسته به تسلط افراد، بین دو تا چهار برابر افزایش میده. دقت مناسب  میانگین اشتباهات یک تایپیست حرفه‌ای چیزی بین ۴ تا ۸ درصد تخمین زده میشه، یعنی انتظار میره در هر صد کلمه‌ای که تایپ میشه، تایپیست بین ۴ تا ۸ کلمه رو اشتباه تایپ کرده باشه. اما در تایپ صوتی گوگل میزان خطا به طرز چشمگیری پایین‌تر هست، چرا که تایپ با استفاده از هوش مصنوعی و با دقت بسیار بالایی انجام میشه. تنوع فرمت ذخیره‌سازی بسیاری از نرم‌افزارهایی که استفاده می‌کنیم قابلیت وصل شدن به تایپ صوتی گوگل رو دارن و از دیگر مزایای تایپ گفتار گوگل میشه به این مساله اشاره کرد که به ما امکان میده فایل‌های تایپ شده رو در فرمتی دلخواهمون ذخیره کنیم.  

معایب تایپ صوتی گوگل

نیاز به اتصال اینترنتی: قابلیت‌های مختلف گوگل با تمام نقاط قوتی که دارن، تمام کارکردشون وابسته به اینترنت هست و این مورد رو میشه یکی از معایب تبدیل گفتار به نوشتار گوگل در مقایسه با اپلیکیشن‌ها و ابزارهای داخلی به شمار آورد. سرور خارجی: گوگل به عنوان یک شرکت خارجی، سرورهایی داره که در خارج از ایران قراردارن. بعضی از شرکت‌ها و سازمان ها که تمایلی به ارسال داده به خارج از سازمان ندارن، نمی‌تونن از تایپ صوتی گوگل استفاده کنند. چون   به سرویس‌هایی نیاز دارن که به صورت لوکال روی سرورهای خودشون نصب بشه و هیچ اطلاعاتی به بیرون از سازمان نفرسته. عدم تشخیص لهجه‌های فارسی: برخلاف بسیاری از زبان‌های دیگه‌ی دنیا که معمولا زیر پنج لهجه دارن، زبان فارسی گویش‌وران بسیار متنوعی داره که هرکدوم بسته به جغرافیای محل زندگیشون لهجه‌ی خاص خود رو دارن و این مساله کار رو برای تمام ابزارهای تبدیل گفتار به نوشتار سخت میکنه. این تعدد لهجه ها به هیچ وجه توسط گوگل در نظر گرفته نشده و اساس کار این ابزار، زبان فارسی معیار بدون لهجه یا لهجه‌ی تهرانی قرارداده شده. رایگان نبودن api سرویس گرچه استفاده از تبدیل کننده گفتار به نوشتار گوگل رایگان هست اما اگر توسعه دهنده‌های اپلیکیشن‌های داخلی قصد داشته باشند این قابلیت رو به اپ خودشون اضافه کنن، باید بابت هر دقیقه استفاده از سرویس api هزینه‌ای به گوگل بپردازن که به دلار محاسبه میشه و چندان مقرون به صرفه نیست.