تایپوگرافی چیست؟

در دسته بندی: آموزشی

تمدن بشری با اختراع خط آغاز شد، خطی تماما تصویری که بیننده برای درک مفهومش نیازی به رمزگشایی و «خواندن» نداشت، بلکه با نگاه کردن به شکل صوری معنا رو در می‌یافت. حالا بعد از گذشت نزدیک به هفت هزار سال انسان متمدن قرن ۲۱ به ساخت شکلی تصویری از خط که در یک نگاه گویای مفاهیم زیادی باشه، روی آورده.  به این روش ارتباط تصویری با متن تایپوگرافی گفته میشه. در این مطلب درباره‌ی تایپوگرافی، چگونگی ساخت و کاربردهای اون صحبت می‌کنیم.

تایپوگرافی چی هست؟

تایپوگرافی هرروز و هرشب جلوی چشمان شماست، تابلوی مغازه‌ها، لوگوی اپلیکیشن‌ها، تبلیغات برندها و.... تایپوگرافی هنر چیدمان زیبا و معنادار حروف کنار همدیگه هست که در کوتاه‌ترین زمان ارتباط مخاطب با مقصود شما رو برقرار میکنه. به نظر من تایپوگرافی حاصل ترکیب ۳۲ تا حرف و مثبت بی نهایت خلاقیت هست! کل ابزارهای ساخت تایپوگرافی  شامل یه نرم افزار فتوشاپ و چندتا فونت میشه که بسته به خلاقیت طراح میتونه نتیجه های فوق العاده جذابی داشته باشه. واژه‌ی تایپوگرافی متشکل از دو بخش تایپ و گراف تشکیل شده که به خوبی کارکردش رو تعریف میکنه: طراحی با نوشته‌ها. البته تایپوگرافی در حوزه‌ی تخصصی طراحان قرار داره، اما بد نیست که تایپیست ها و افرادی که تولید محتوا انجام میدن هم با این مهارت آشنایی داشته باشند.

چرا تایپوگرافی؟

تایپوگرافی بیشتر در حوزه‌ی طراحی و خصوصا در طراحی پوسترها به کار گرفته میشه. شاید بشه اون رو از فزرندان نسل چندم خوشنویسی دونست. همونطور که خوشنویسان ایرانی در صده‌ی اخیر با استفاده از هنر خطاطی نوشته‌ها رو به اشکالی معنا دار تبدیل می‌کردن، ما در دوره‌ی جدید همین کار رو با نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فوتوشاپ انجام بدیم. هدف اصلی تایپوگرافی به طور خلاصه ساده‌ و عینی کردن مسائل برای مخاطب و برانگیختن کنجکاوی هست و در موارد بسیار زیادی از کاور موزیک گرفته تا طراحی لوگو و مولتی مدیای سایت، تنوع داره.

تایپوگرافی چطور انجام میشه؟

لازمه‌ی اصلی طراحی تایپوگرافی، نرم‌افزار فتوشاپ هست. اگر تسلط بالایی به کارکرد ابزارهای مختلف فتوشاپ دارید و به اندازه‌ی کافی خلاق هم هستید به چیز دیگه‌ای نیاز ندارید. شما با استفاده از فتوشاپ یه ورودی متنی/خواندنی تحویل می‌گیرید و در پروسه‌ای که هیچ تعریف و قالب خاصی نداره به یک خروجی تصویری با مفهوم از اون تهیه می‌کنید. باید اشاره کنیم که هرچه فونت‌های متنوع تر و جدیدتری در اختیار داشته باشید، احتمال موفق بودن کارتون بیشتر مبشه. در مطلب بهترین فونت‌ها برای طراحان چند نمونه از این فونت های کاربردی رو معرفی کردیم. اگر حس می‌کنید لازمه مهارت‌های فتوشاپ تون رو در مسیر طراحی تایپوگرافی تقویت کنید، کافیه یه گوگل کنید و از درسنامه‌های آنلاین موجود استفاده کنید.

تکنیک دفرماسیون

دفرماسیون به معنی تغییر شکل عادی و اولیه‌ی کلمه و تشکیل فرمی جدید، عموما برهم ریخته و اغراق شده از اون هست. این تغییر فرم میتونه شامل مانورهایی روی  اندازه و فونت متن، فاصله بین کلمات، شکل حروف، فاصله بین خط های متن پاراگراف بندی و … باشه.

تایپوگرافی شعر

«نمونه‌ی دفرماسیون شعر «ز من نگارم خبر ندارد

مفهوم کالیگرافی

این اصطلاح به روش خاصی از تایپوگرافی و طراحی حروف گفته می‌شود که در آن حروف در هم فرو می‌روند و ترکیب بندی خاصی ایجاد می‌کنند. کالیگرافی به نوعی هنر نقاشی خط و سایه هم اشاره دارد. در کالیگرافی به زبان فارسی معمولا از سنتی و اصیل زبان فارسی استفاده می‌شود. فونت‌هایی مانند نستعلیق و ثلث بیشترین طرفداران را دارند. نکته‌ی مهم این است که این تکنیک با هر فونت و نوشتاری شدنی است و مواردی که گفتیم فقط محبوب‌ترین‌‌ها بودند. در نهایت به طور خلاصه می‌توان گفت که کالیگرافی اصطلاح غربی‌ها برای هنری است که ما در اینجا به آن خوش‌نویسی می‌گوییم. .

تایپوگرافی نمونه موفق تایپوگرافی در طراحی پوستر