بهترین نرم‌افزارهای تایپ صوتی

در دسته بندی: آموزشی

شما یادتون نمیاد ولی یه دوره مرسوم بود توی نقاشی‌ها، فیلم‌ها، داستان‌ها و هرجایی قرار بود یه شخصیت باهوش و با اطلاعات و اصطلاحا کلیشه‌ی Nerd رو ترسیم کنن یه عینک روی چشمش میذاشتن و یه دفترچه یادداشت میدادن دستش! چرا؟ چون کسی که توی جلسات و سمینار و همایش‌های خفن شرکت میکنه هیچوقت به حافظه‌ی خودش تنها اتکا نمیکنه و تا حد ممکن گنج اطلاعات رو توی انبار مطمئن‌تری ذخیره می‌کنه. همه‌ی مابا دفترچه یادداشت و نت برداری و VOICE RECORDER و پاکنویس چرک‌نویس بعدش (گرچه این یکی رو امیدوارم تجربه نکرده باشید) آشنا هستیم و تا به حال خیلی ازش استفاده کردیم. اما این روش برای دنیایی با حجم اطلاعات امروز دیگه جوابگو نیست و دنیا داره رو میاره به هرچه کوتاه‌تر کردن این پروسه. حالا دیگه افراد ترجیح میدن توی جلسات و کنفرانس‌ها به جای نت برداری و گزارش‌نویسی تمام حواسشون رو به حال حاضر معطوف کنن و درعوض صدایی رو که ضبط کردن با یه نرم‌افزار تایپ صوتی، به سرعت و سادگی هرچه تمام‌تر به نسخه‌ی متنی تبدیل کنن. تایپکده در این مطلب بهترین ابزارها‌ی تایپ صوتی و تبدیل صوت به نوشته‌ی فارسی رو به شما معرفی می‌کنه.

 

نرم‌افزارهای تایپ صوتی ویندوز

خوشبختانه در سال‌های اخیر به طور حرفه ای روی نرم افزارهای‌ تایپ صوتی فارسی کار شده و به خصوص در نرم‌افزارهای کامپیوتری دسترسی به ابزارهای پرقدرت و بسیار کاربردی داریم که از پس تایپ آنچه که در همایشات و جلسات تخصصی هم گفته می‌شه به خوبی برمیان. بریم ببینیم چی ساختن برامون:  

نویسیار

  نرم‌افزاری نویسیار که روی تمام ورژن‌های ویندوز قابل نصب هست،۶۰،۰۰۰ کلمه‌ی فارسی در گنجینه‌ی واژگانش داره و با سرعت میانگین ۱۰۵ کلمه در دقیقه تایپ انجام میده. نویسیار میتونه به انتخاب شما روی تمام برنامه‌های نصب‌شده روی ویندوز مثل Internet Explorer , Firefox , Word , Wordpad , Notepad Access , Excel و حتی Telegram تایپ انجام بده. یه چیزجالب دیگه اینه که اعداد رو تا ۱۲ رقم به حروف و عدد تشخیص میده و اعداد خاص مثل تاریخ و اعشاری‌ها رو هم با فرمت درستش وارد متن میکنه. نویسیار سه نسخه‌ی کاربردی، ممتاز و حرفه‌ای داره که در نسخه‌ی کاربردی شما میتونید تا ۵۰۰ کلمه واژگان اختصاصی خودتون رو به لغت نامه اضافه کنید. این تعداد توی نسخه‌ی ممتاز به ۵ هزارتا ارتقا پیدا می‌کنه و در نسخه‌ی حرفه ای نامحدود میشه. برای دیدن قیمت‌ها و باقی ویژگی‌های نویسیار به لینکی که روی تیتر گذاشتیم سربزنید.  

تایپ گفتار نویسا 

  نویسا هم مثل نویسیار سرعت و دقت بالایی در تبدیل صوت به متن داره و براساس نیاز مخاطبینش نسخه‌های جامع، حرفه‌ای و پیشرفته رو ارائه‌کرده. درباره‌ی ویژگی‌های مشترکش با نویسیار مثل دقت و سرعت، امکان تایپ در تمام برنامه‌ها و تایپ هوشمند علائم نگارشی خیلی صحبت نمی‌کنیم. عوضش به ویژگی‌های جذاب‌ترش مثل امکان تشخیص لهجه‌ها و لحن می‌پردازیم که به نظر من خیلی باحاله. چرا؟ چون قاعدتا تمام اساتید و سخنران های ما با لهجه‌ی معیار صحبت نمی‌کنن و بعضی از اون‌ها هم لحن مختص خودشون رو دارن که شاید خیلی برای یک هوش مصنوعی تعریف شده نباشه. یه کاربرد باحال دیگه‌ی نویسا امکان استفاده به صورت شبکه هست، یعنی شما یه نسخه خریداری می‌کنید اما با چندتا دستگاه یا حتی چند نفر همزمان میتونید ازش استفاده کنید. نویسا

اپلیکیشن‌های تایپ صوتی اندروید

کاملا عادیه که اپلیکیشن‌های موبایلی قابلیت‌های خاص نرم‌افزارهای ویندوز رو نداشته باشن، اما از اونجایی که دسترسی بهشون بسیار ساده‌تر هست و نیاز ضروری افرادی مثل نابینایان رو خیلی راحت‌تر برطرف می‌کنن بهترین‌های این دسته‌ رو هم معرفی می‌کنیم:

صفحه کلید Google Keyboard

اول از همه لازمه که وارد اکانت گوگل خودتون بشید. و بعد برای فعال کردن تایپ صوتی گوگل مراحل زیر رو انجام بدید:

Iotype

آیوتایپ رو ما در قسمت اپ‌های اندروید معرفی می‌کنیم اما نسخه‌ی تحت وب هم داره، که برای استفاده از نسخه‌ی تحت وب حتما باید گوگل کروم رو نصب کرده باشید و قاعدتا از میکروفون مناسب هم استفاده کنید. نه اینکه نشه از میکروفون داخلی موبایل و لپتاپ استفاده کرد، اما هرچقدر میکروفون قوی‌تری در اختیار داشته باشید این اپ برای شما کاربردی‌تر میشه. این اپ به صورت آفلاین کار نمیکنه و همیشه به اینترنت نیاز داره تا بتونه تایپ انجام بده. حالت دوم تبدیل صوت به متن با آیوتایپ این هست که فایل رو برای کارشناسانشون بفرستید و اونا با تعیین هزینه و تایید شما این مراحل رو براتون انجام میدن.

دیپ ماین

دیپ ماین هم یکی از نرم‌افزارهای جذاب تایپ صوتی هست با سرعت تایپ بسیار بالا. یعنی چیزی حدود سی درصد زمانی که فایل صوتی شما پخش بشه طول میکشه تا اون رو به متن تبدیل کنه. این اپ هم لحن محاوره رو تشخیص میده و  جالبه بدونید که  به تمام اشعار موجود در گنجور دسترسی داره و میتونه اونا رو هم در گفتار شما تشخیص بده. ویژگی منحصر به فرد دیپ ماین اینه که برخلاف بیشتر اپ‌های موبایلی از نرم افزار گوگل استفاده نمیکنه و کاملا داخلی هست، اینجوری از باگ‌های مشترک مصون میمونه. دیپ ماین در حال حاضر  ۲۶۸ هزار کلمه گنجینه‌ی واژگان داره! منتظر مقالات باحال و به روز تایپکده باشید و موضوعات پیشنهادی خودتون برای مقالات هفته‌های بعد تایپکده رو برامون کامنت کنید.