بهترین ابزارها و افزونه‌‌های نویسندگی فارسی و انگلیسی

در دسته بندی: آموزشی

اینکه مهارت‌های شما در نویسندگی، تایپ و اصول نگارش خیلی زیاد باشه، شما رو از استفاده از بعضی ابزار های کمکی بی‌نیاز نمی کنه (اما اگر حس می‌کنید هنوز خطاهایی دارید ما در مطلب اشتباهات رایج تایپ به برخی از خطاهای تایپیست‌ها پرداختیم که می‌تونه کمکتون کنه).  بعضی ابزارها به شما در تصحیح خطاهاتون کمک می‌کنن،بعضی‌های دیگه فضای تمرین در اختیارتون میذارن و برخی دیگه خدماتی در اختیارتون می‌ذارن. ما توی این مطلب تایپکده بهترین و به‌روزترین افزونه ‌ها و نرم افزارهای فارسی و انگلیسی مرتبط با تایپ رو بهتون معرفی کنیم:

افزونه‌ ها

بیاین قبل از معرفی افزونه‌های مناسب تایپیست ها و نگارنده‌ها یه آشنایی کوچیک با مفهوم افزونه پیدا کنیم. افزونه یا extension فهرستی از دستورهاست که در یک سایت یا برنامه اعمال میشه و درواقع کارهای محدودتری از اپ‌ها و نرم افزارها با اشغال حجم بسیارکمتری انجام می‌ده. این‌جا چند نمونه افزونه مفید برای تایپ رو معرفی می‌کنیم، اما شما برای سایر نیازهاتون هم می‌تونید جستجو کنید و افزونه‌های جذاب و پرکاربردی رو پیدا کنید:

افزونه ‌ی فارسی ویراستیار

ویراستیار از معدود غلط‌‌یاب هایی هست که روی تایپ فارسی به خوبی کارکرده و ویژگی‌جذابی داره. این نرم افزار/افزونه کاری از «دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع رسانی» هست، به صورت کاملا رایگان ارائه شده و روی ورد هم کار می‌کنه. درسته که وظیفه‌ی اصلی ویراستیار اصلاح غلط‌های املایی بوده، اما چندتا ویژگی باحالش فراتر از انتظاربود. مثلا ویراستیار میتونه به دلخواه شما تاریخ رو تبدیل کنه و یا فقط فرمتش رو درست کنه، فاصله‌های اشتباه رو تشخیص بده و به نیم‌فاصله تبدیل کنه و باحال‌تر از همه میتونه تایپ فینگیلیش شما رو به فارسی برگردونه! یک مورد خیلی خوب دبگه در مورد ویراستیار اینه که بدون دردسر عبارات ریاضی اعشاری و... رو میشه باهاش درست تایپ کرد و نشانه‌گذاریش هم کاملا فارسی هست. برای اطلاعات بیشتر وبسایت ویراستیار رو چک کنید و از لینکی که که روی تیتر قرارداده شده می‌تونید دانلودش کنید.

ویراستیار

افزونه‌ی ویراستار قوی‌ترین غلط‌یاب فارسی

ابزارهای انگلیسی

اگر دوره‌ی رایگان تایپ ده انگشتی تایپکده رو گذرونده باشید حتما به ابزارهای این قسمت نیاز پیدا می‌کنید. خبر خوب این که ابزارهای تایپ و نویسندگی انگلیسی تنوع و کیفیت بالایی دارند و ما چندتا از بهترین‌هاش رو اینجا معرفی می‌کنیم:  

Grammerly

گرامرلی مثل یه معلم املا و انشا بالای سرشما می‌ایسته، دیکته‌ی کلمات ، علائم نگارشی و ساختارهای دستوری شما رو چک میکنه و اگر به اشتباهی برخورد زیرش خط قرمز میکشه؛ میشه گفت چیزی شبیه کلید F7 در مایکروسافت به صورت خیلی پیشرفته‌تر. این افزونه دو نسخه‌ی رایگان و پریمیوم داره که نسخه‌ی پیریمیوم علاوه بر قابلیت‌های بیان شده، میتونه زمینه‌ی تخصصی رو که انتخاب می‌کنید در متن شما درنظر بگیره و باتوجه به اون پیشنهاد مناسب بده و به لغات تخصصی بیشتری دسترسی داشته باشه و بتونه غلط‌ها رو هوشمندانه‌تر بررسی کنه و در کنار همه‌ی این‌ها میتونه متن شما رو بررسی و تطبیق بده و از رخ دادن شباهت‌هایی که متن شما رو شبیه به یک سرفت ادبی جلوه بده، جلوگیری کنه. گرامرلی رو میشه هم در chrome ویندوزهای ۷ به بالا و هم در word مایکروسافت ۲۰۰۷ به بعد نصب و استفاده کرد. با کلیک کردن روی تیتر همین پاراگراف میتونین گرامرلی رو از سایت خودش دانلود کنید و با وارد کردن ایمیل اکانت بسازید و در ورد یا کروم Active کنید تا سبز بشه.

Grammarly

فضای نرم‌افزار گرامرلی و نحوه‌ی غلط یابی

 

Print friendly & PDF 

این افزونه برای بهینه‌ کردن صفحات قابل پرینت استفاده می‌شود. با کلیک برروی تیتر همین پاراگراف می‌شود این افزونه را دانلود کرد سپس بر روی آیکون ‌URL وب کلیک کرده و تغییر دادن آن را شروع کنید. با این افزونه می‌توانید تصاویر اضافی را پاک کرده و اندازه‌ی فونت یا تیتر را تغییردهید و یک خروجی PDF متنی مناسب برای پرینت رو تهیه کنید.

print pdf

نرم‌افزارها:

 

Scrivener

یکی از قدرتمندترین ابزارهای تایپ و نویسندگی برای کسانی که به‌طور حرفه‌ای در این زمینه فعال هستن، مثل نویسنده‌ها، خبرنگارها و مقاله‌نویسان نرم افزار Scrivener هست. این نرم افزار به کاربرانش اجازه می‌ده برای طولانی مدت توی این فضا بنوبسن و  نوشته‌ها رو به صورت حرفه‌ای با فونت‌ها و رابط‌های گرافیکی جذاب مدیریت کنند. ممکنه بگید که این کارا رو با ابزارهای ساده‌تر هم میشه انجام داد، اما باید بگم وقتی پروژه سنگین و طولانی باشه نظم دادن و قالب‌بندیش نیازمند یه ابزار حرفه‌ای هم هست. این نرم‌افزار برای پلتفرم‌های ویندوز، مکینتاش و اندروید طراحی شده و با یه جستجوی ساده میتونید نسخه‌ی مناسب دستگاه مورد نظرتون رو پیدا کنید.    
Scrivener

نرم‌افزار قدرتمند Scrivener برای پلتفرم های مختلفی طراحی شده.

 ProWritingAid 

این افزونه نیز مانند Grammarly در زبان فارسی کاربردی نداره، اما متون انگلیسی رو با دقت بسیار بالایی اصلاح میکنه و پیشنهادات جذابی حتی در سبک و ساختار به کاربرانش ارائه میده و سعی میکنه به جای ساختارهای کلیشه‌ای معادل‌های جدیدتری رو پیشنهاد بده. روش کارش تقریبا شبیه گرمرلی هست و با ساختن یه اکانت میشه از ویژگی‌هاش استفاده کرد.

Type Machine

این اپلیکیشن اندرویدی با شعار: Go back in time! یا به گذشته برگرد، این قابلیت رو داره که هر نوشته‌ای در هرجای موبایل شما تایپ شده بوده و حالا خواسته یا ناخواسته پاک شده رو به شما برگردونه. دیگه با بسته شدن ناگهانی برنامه‌ها یا خاموش شدن موبایلتون نوشته‌های مهمتون از بین نمیره و هر زمانی که بخواید میتونین بهش دسترسی داشته باشید.

Zohowriter

zoho writer یک نرم‌افزار پردازشگر کلمه از مجموعه‌‌ی Zoho هست و به شما این امکان رو میده که اگر دسترسی به سیستم خودتون رو نداشتید فایل‌های متنی خودتون رو به صورت آفلاین پردازش کنید و اسنادتون رو به طور ایمن به اشتراک بذارید. فقط کافیه یک حساب کاربری بسازید و شروع به کار کنید و بعد با اولین اتصال اینترنت ذخیره و ارسالش کنید.

 

Zohowriter

لینک دانلود نسخه‌ی دسکتاپ زوهو رایتر در تیتر همین پاراگراف قرارداه شده پیشنهاد میکنیم به باقی قسمت‌های سایتش و باقی نرم افزارهای مجموعه شامل سرویس ایمیل، ساختن شیت، استخدام و... سری بزنید.