پنج نکته‌ای که هر تایپیست حرفه‌ای باید بداند

در دسته بندی: آموزشی

در اهمیت یادگیری محل قرارگیری انگشتان روی کیبورد و تکنیک‌های تایپ شکی نیست. تکنیک‌های تایپ برای تایپیست شدن لازم هست ولی کافی نیست. اگر قرار باشه طولانی مدت با تایپ‌کردن سروکار داشته باشید بهتره که یادبگیرید عادات درست رو در خودتون به وجود بیارید. توی این مطلب تایپکده پنج تا توصیه‌ی مهم برای تایپیست شدن براتون داره:

۱. راحت باشید!

مثل هرجای دیگه‌ی زندگی، اولین گام برای تایپیست خوب شدن هم اینه که شخصا در جایی که کار می‌کنید راحت باشید و در حالت بدنی درستی قرار گرفته باشید. اگر مطالب قبلی تاپیکده رو دنبال کرده باشید، میدونید که ما قبلا در یک مقاله به طور کامل درباره‌ی ارگونومی پشت میز نشستن یک تایپیست صحبت کردیم و در اون به طور مفصل توضیح دادیم که چطور باید روی صندلی نشست، دست ها و پاها و چشم و صورت در چه زاویه و چه فاصله‌ای از اجزا کامپیوتر قرار بگیرند و... اینکه چطور میشه از خستگی کار ممتد و گرفتگی و دردهایی که با خودش میاره خلاصی پیدا کنیم،در یه مطلب ده حرکت یوگا که پشت میز میشه انجام داد رو معرفی کردیم تا بین کار برای چند دقیقه‌ی کوتاه انجام بدید و اجازه ندید خستگی جسمی از توان شما کم کنه و در دراز مدت باعث درد و بیماری بشه.

 روش صحیح نشستن پشت میز

روش درست قرار گرفتن پشت میز

۲. به کیبورد استاندارد عادت کنید

برای یه سامورایی همه جا ژاپنه و یه راهی هست که برای یه تایپیست هم کیبورد تمام سیستم‌ها، کیبورد خودش باشن. باید اشاره کنیم که نه تنها تمام آموزش‌های تایپ ده انگشتی تایپکده براساس کیبورد استاندارد تعریف شده، بلکه این کیبورد به شما اجازه میده با هر سیستم عامل و هر دستگاهی به اندازه‌ی دستگاه خودتون سریع و صحیح کار کنید و زمان عادت کردن به کیبورد جدید رو براتون می‌خره. قصه‌ی اون هیزم شکن رو شنیدید که به سختی کار می‌کرده و وقتی میپرسیدن «چرا تبرت رو تیز نمی‌کنی؟»جواب میداده :«چون وقت ندارم!» ؟ داستان عادت کردن به کیبورد استاندارد هم دقیقا شبیه تیزکردن تبری هست که خیلی وقته باهاش کار کردیم. ممکنه اگر تجربه‌ی تایپ با کیبورد استاندارد نداشته باشید اول کار سرعتتون پایین بیاد و حس کنید کارتون سخت شده اما بعد از چند روز می‌تونید حس کنید که چقدر همه چیز راحت‌تر و واضح‌تر شده.

۳. اول دقت، بعد سرعت!

کلیشه‌ای ‌ترین تصویری که از یک تایپیست توی ذهن همه‌ی ما هست شاید یک خانم عینکی پای ماشین تحریر صدادار قدیمی باشه که حرکت انگشتانش روی ماشین تحریر رو به سختی می‌شه تشخیص داد. ما هم موافقیم که فکرکردن به این سرعت لذت بخشه، اما باید بدونید اولین چیزی که تفاوت یک تایپیست خوب و تایپیست معمولی رو تعیین میکنه، دقت و پرداختن به جزییاتی هست که رعایت نکردنش کیفیتت کار رو به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار میده. هروقت که دقت یک تایپیست خوب رو به دست آوردید، در گام بعدی افزایش سرعت تایپ منتظر شما هست.

تایپ سرعتی

تایپ صحیح لازمه‌ی تایپ سریع

۴. تمرین، تمرین و بازهم تمرین!

هر بچه‌ای هر چقدر هم باهوش باشه از بدو تولد قادر نیست راه بره یا بدوه. اما دوسال تمام هرروز مشغول فعالیت‌های کوچک برای نزدیک شدن به راه رفتن می‌‌شه تا بالاخره میتونه قدم برداره و چند ماه بعد حسابی بدوه و شیطنت کنه. در واقع راه رفتن مهارتی هست که یه نوزاد با ممارست فرا می‌گیره و تایپیست سریع و صحیح شدن مهارت دیگه ایه که بازهم با تمرین و ممارست حاصل میشه.  یعد از اینکه مهارت‌های تایپ ده انگشتی رو یاد گرفتید، بازی ها و تست‌های آنلاین زیادی هستن که به شما امکان تمرین میدن و کارکردن باهاشون میتونه شما رو حسابی حرفه ای کنه. در مطلب بهترین ابزارهای تایپ به این فضاهای تمرین هم اشاره کردیم.

۵. دست بر دست کیبورد، چشم در چشم مانیتور

شاید در ابتدای کار بیشتر تمایل داشته باشید به کیبورد نگاه کنید تا بتونید جلوی اشتباهات تایپی رو بگیرید. اما بدانید و آگاه باشید که این اشتباه‌ترین کار ممکنه، اما یه تایپیست خوب باید مهارت تایپ رو جوری تمرین کنه که با انگشتان دست موقعیت حروف رو تشخیص بده و با چشم نتیجه‌ی کار دستان روی مانیتور رو چک کنه و اونجا تشخیص بده که غلظ تایپی داشته یا نه. در غیر اینصورت شما مثل کسی هستید که قراره در چشمان طرف مقابل نگاه کنه و دست بده، اما تصمیم می‌گیره انگشت در چشمانش بزنه و به دست هاش خیره بشه.