چطور بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت را پیدا کنیم؟

در دسته بندی: آموزش تولید محتوا

بهترین کلمات کلیدی برای سئو در وبلاگ‌ها و وبسایت‌های مختلف می‌تونن با همدیگه بسیار متفاوت باشن. اما همگی از راه‌ها و ابزارهای مشترکی پیدا می‌شن. این مطلب به طور اختصاصی درباره‌ی پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، با این پیش‌فرض که شما به مفاهیم اولیه‌ی سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا آشنا هستید نوشته شده. اگر با این مفاهیم اولیه آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم که اول مطالب  «آشنایی با دیجیتال مارکتینگ»  و « سئو چیست؟ » رو بخونید. 

چرا کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند؟

انتخاب کردن کلمه کلیدی مناسب، خشت اول تولید یک محتوای موفق هست. ما با انتخاب کلمه‌ی کلیدی تعیین می‌کنیم چه محتوایی رو از چه طریقی به مخاطبان برسونیم. مخاطبان ما در سطح وب عبارت‌هایی رو جستجو می‌کنند و به آدرس‌هایی می‌رسند که پاسخ سوالاتشون در مطالب اون آدرس‌ها هست. ما به‌ عنوان دیجیتال مارکتر و تولید کننده محتوا این عبارت‌های پرمخاطب رو تشخیص می‌دیم و درباره‌ی اون عنوان یا سوالی رو انتخاب می‌کنیم که در صفحه‌ی محتوا با رعایت چگالی کلمات کلیدی بهش پاسخ می‌دیم و اگر این پروسه رو درست به انجام برسونیم، وارد SERP یا صفحات نتایج موتور جستجو وارد می‌شیم. 

در انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو باید به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

کلمات کلیدی برای‌ SEO

برای تعیین کلمات کلیدی مناسب بایستی مراحل زیر رو طی کنید:

لیست موضوعات مهم برای کسب و کار خودتون تهیه کنید. 

در این مرحله قرار نیست که فورا کلمات کلیدی انتخاب کنیم. فقط  با توجه به پرسونای مشتری که ذر مطلب قبل یادگرفتیم چطور تعیین کنیم، و همینطور باتوجه به تجربیات قبلی کاربران، سعی می‌کنیم به طور کلی تعیین کنیم که چه موضوعاتی برای مخاطبان ما مهم و جالب توجه هستند و در موتورهای جستجو به دنبال اون‌های می‌گردن. می‌تونیم از سابقه‌ی رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی، محصولات پرطرفدار یا سوالات کاربران در سایت‌های رقبا استفاده کنیم. مثلا در حوزه‌‌ی مد و فشن می‌دونیم که در فصل زمستان مخاطبان ما دنبال بوت بلند خواهند بود، یا اگر کت کوتاه چرمی ترند شده موضوعات داغ ما درباره‌ی قیمت کت چرم و تشخیص چرم اصل از فیک هستند. بهتر هست که قبل از شروع جستجو در ابزارهای کلمات کلیدی طوفان فکری ایجاد کنیم و لیست موضوعات مهم کسب و کار خودمون رو تشکیل بدیم. 

میزان جستجوی کاربران 

جستجوی بالای کاربران یه شمشیر دولبه‌س! یعنی دقیقا نمیشه گفت اگر کلمه‌ی کلیدی که انتخاب کردیم زیاد جستجو میشه به نفع ماست یا به ضررمون. چرا؟ اول میتونه خوب باشه به این دلیل که کاربران زیادی به دنبالش هستند و از طرفی می‌تونه کارمون رو خیلی سخت کنه، چون رقیبای بسیار زیادی رو باید پشت سربذاریم تا به صفحه‌ی اول گوگل برسیم. وقتی ما صفحه‌ای با هرنوع محتوا برای سایت ایجاد می‌کنیم، فارغ از نوع محتوا این صفحه وارد استخری میشه که گاهی هزاران یا میلیون‌ها شناگر یا جسم شناور دیگه توی این استخر وجود دارند و صفحه‌ی ما باید دونه به دونه از این صفحات شناور ایجاد شده سبقت بگیره، ایندکس بشه و شنا کردن یاد بگیره و خودش رو به ده‌تا صفحه‌ی منتخب برسونه. بنابراین کلمات کلیدی بسیار رندوم مثل «کت» نسبت به کلمه کلیدی «کت چرم کوتاه زنانه» رقبای بسیار بیشتری دارند و دیرتر به مقصد می‌رسند. اما به هرحال باید بدونیم که کاربران چقدر کلمات مورد نظر ما رو جستجو می‌کنند.. 

 

اسب تک شاخ رو انتخاب کنیم یا دایناسور دم دراز؟

از انتخاب کارتون برای کودک دلبندتون صحبت نمی‌کنم، این‌ها واقعا انواع کلمات کلیدی هستن. کلمات کلیدی کوتاه و تک کلمه‌ای مثل «کت» جز کلمات کلیدی معروف به اسب تک شاخ و عباراتی مثل «کت چرم کوتاه زنانه» در دسته‌ی long tail ها یا دایناسورهای دم دراز قرار می‌گیرند. اگر در ابتدای کار شما به سراغ تک شاخ‌ها بریم رقابت سخت و شاید دلسرد کننده رو به جون خریدیم و تازه فردی که کلمه کت رو سرچ می‌کنه در دامنه‌ی هدف بسیار گسترده‌ای داشته باشه، مثلا فقط می‌خواد یه عکس تزیینی برای استفاده در پوسترش پیدا کنه یا انواع کت رو ببینه، اما فردی که به طور دقیق «کت چرم مشکی زنانه» رو سرچ می‌کنه به احتمال زیاد قصد خرید داره و می‌تونه مخاطب هدف ما باشه. با لانگ تیل ها ما به مشتریان بالقوه خودمون راحت تر دسترسی پیدا می‌کنیم و اون‌ها رو هم سریع‌تر به خواسته‌ها و محتوای مورد نیازشون نزدیک‌تر می‌کنیم. 

 

بهترین ابزارها برای یافتن مناسب‌ترین کلمات کلیدی

 

 

۱. ابزار Google Trends

می‌تونیم ادعا کنیم که اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار رایگان کلمات کلیدی برای سئو گوگل ترندز هست. شما می‌تونید روی عنوان این پاراگراف کلیک کنید و به سایت گوگل ترند برید. و انتخاب کنید که میزان سرچ یک کلمه کلیدی واحد رو بررسی کنید یا این کلمات رو باهمدیگه مقایسه کنید. بعد از قسمت پایین باکس‌ها تعیین می‌کنید که میزان جستجوی این دوکلمه در چه دامنه جغرافیایی و در چه زمانی در چه نوع محتوایی و در چه زمینه‌ای با هم مقایسه بشن. در این مثال من میزان مقایسه‌ی دو عبارت «کلمات کلیدی» و «‌‌ keywords » رو در ایران در بازه‌ی زمانی ۳۰ روز گذشته مقایسه کردم: 

کلمات کلیدی در گوگل ترندز۲. ابزار Keyword Tool

این سایت به نوع دیگه‌ای در انتخاب کلمات کلیدی بهتون کمک می‌کنه. یادتونه که در گوگل ترندز شما کلمه کلیدی دقیق ارائه می‌کردین و فقط آمار می‌گرفتید؟ خب اینجا شما یکی دو کلمه وارد می‌کنید و عبارات پرجستجو پیرامون کلمات منتخب شما رو به ترتیب ترافیک بهتون نشون می‌ده. توصیه می‌کنیم این ابزار قدرتمند رو در بوک مارک هاتون نگه دارید. 

۳. ابزار الکسا پرو

اول از همه باید بگیم که این ابزار فقط برای ۱۴ روز استفاده‌ی رایگان داره و برای استفاده طولانی مدت باید اکانتش خریداری بشه. که خب منطقی هم هست الکسا ابزار قدرتمندی هست. با ابزار الکسا شما می‌تونید حداکثر تا ده تا سایت رو نه تنها برای کلمات کلیدی ارگانیک بلکه برای کاربردهای سئویی دیگه هم آنالیز کنید. یافتن کلمات کلیدی با استفاده از فیلترهای دلخواه برای دسته‌های تبلیغات، محتوا و سئو و مقایسه با کار رقبا براتون مفید خواهد بود. 

در مطالب بعدی بیشتر به معرفی ابزارهای سئو و روش کار با اون‌ها خواهیم پرداخت. اگر این مطلب براتون مفید بود پیشنهاد می‌کنیم به مقالات ... و ... هم سربزنید.