همه چیز درباره‌ی کیبورد استاندارد فارسی

در دسته بندی: آموزشی

آیا وقت آن نرسیده که به سرگردانی همیشگی «پ»ها و «ژ»ها در صفحه کلیدهای مختلف خاتمه بدهیم؟ چرا «ي» را همان «ی» سبکبال فارسی ننویسیم؟ و آیا نیم‌فاصله حق ما نیست؟ تا کی باید بازیچه‌ی جابجایی پرانتزهای باز و بسته باشیم؟پاسخ واضح است! ناهمگونی چینش حروف فارسی در صفحه کلیدهای مختلف مشکلات فراوانی برای کاربران فارسی زبان به وجود آورده است.  از این رو سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۱۳۷۳ شکل واحدی از کیبورد برای تمامی سیستم عامل ها به نام «صفحه کلید استاندارد فارسی» به تصویب رسانده است. بیایید ببینیم اصلا کیبورد استاندارد به چه دردی میخورد و چطور باید آن را نصب کنیم.

چرا باید ازکیبورد استاندارد استفاده کنیم؟

کیبورد فارسی

چینش حروف و اعداد فارسی در کیبورد استاندارد

کیبورد استاندارد با دگر ساز راست

کیبورد استاندارد با دگر ساز راست

دانلود و نصب برای کاربران سیستم عامل ویندوز

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، احتمالا صفحه کلید شما طراحی معروف مایکروسافت است و شما هم در اثر استفاده مکرر اجبارا به آن عادت کرده اید. اما دوره ی کوتاهی پس از  یادگیری روش اصولی و صحیح تایپ این عادت در شما جایگزین شده و از تایپ سریع لذت خواهید برید.

ویندوز7

می توانید از لینک زیر ورژن مناسب خود را دانلود کرده و همچنین با کلیک بر روی گزینه ی سمت راست که آیکون کیبورد است، این صفحه کلید را پیش فرض سیستم خود قرار دهید.

دانلود مستقیم کیبورد استاندارد فارسی برای ویندوز 7

ویندوز ۸ـ۱۰

کاربران ویندوز ۸ به بالا با دیدن ویدئوی زیر می توانند کیبورد استاندارد را روی سیستم خود فعال کنند.

دانلود و نصب برای کاربران سیستم عامل مکینتاش

  1. در منوی اپل، گزینهٔ System Preferences را انتخاب کنید.
  2. گزینهٔ Language & Text که با نماد پرچم سازمان ملل مشخص شده را از سطر اول انتخاب کنید.
  3. سربرگ چهارم (Input Sources) را کلیک کنید.
  4. در لیست زبان‌ها، چند گزینه برای فارسی وجود دارند که با نقش پرچم ایران مشخص شده‌اند. صفحه‌کلید Persian ISIRI 2901 که با پرچم ایران مشخص شده‌است را انتخاب کنید.
  5. در سمت راست لیست زبان‌ها، روی گزینهٔ Show input menu in menu bar کلیک کنید. زبان فارسی اکنون از طریق منوی بالای صفحه (سمت راست) قابل انتخاب است.

 دانلود و نصب برای کاربران سیستم عامل لینوکس

اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنید، شما هیچ نیازی به تغییر صفحه کلید خود ندارید، با آرامش به  راهی که تا کنون در پیش گرفته بودید ادامه دهید.