هفت اشتباه رایج در تایپ فارسی که آبروی سوادمان را به باد می دهد!

در دسته بندی: آموزشی

چرا بهترین نوشته‌هایتان در وبلاگ و صفحه‌های شخصی‌تان چندان خواندنی نمی‌شوند؟ چرا نامه ای با متن مشابه نامه‌ی شما پاسخ می گیرد و نامه‌ی شما رد می شود؟ خواندن چند مقاله را به خاطر فونت نامناسب و ایرادات تایپ رها کردهاید؟ این‌ها ظلم‌های نوظهوری است که در عصر ارتباطات دیجیتال در حق نوشته‌هایمان روا می‌داریم. نوشته‌های ما _فارغ از نوع‌شان_ فرزندانی هستند که به دنیا می‌آوریم و با رعایت‌نکردن اصول نگارش دیجیتال، آن‌ها را در خردسالی سر راه می‌گذاریم.

اهمیت نگارش دیجیتال

درست است که عهد نامه‌نگاری و مکاتبه‌ی کاغذی به سرآمده، اما ارزش رعایت اصول نگارش هم‌چنان به قوت خود باقی‌است و حتی نکات نگارش دیجیتال نیز به آن اضافه شده‌است. بد ماجرا آنجاست که مکالمات روزمره‌ی ما هم از پشت سیم‌های تلفن به کاراکتر‌های پیامک و صفحه‌های چت مهاجرت‌کردند و حالا زبان نوشتار و گفتار ما آنقدر به هم نزدیک‌ شده‌اند که گاهی تشخیص اشتباهاتمان سخت می‌شود. در این مقاله به تعدادی از این مشکلات که ممکن است در تایپ از چشم ما پنهان بماند می‌پردازیم.

هرآنچه مربوط به خانواده ی همزه می‌شود

بسیاری از واژه‌ها بین زبان فارسی و عربی مشترک هستند و سخنوران هر دو زبان از آن ها استفاده  می‌کنند. خیلی از این واژه‌ها وقتی به زبان ما وارد می‌شوند، گرچه ریشه ی خود را حفظ می کنند اما شمایل اولیه ی خود را از دست می دهند و به اصطلاح «ایرانیزه» می‌شوند و ما باید این تغییرات را در نوشتار روزانه ی خود اعمال‌کنیم گرچه که وام واژه‌ی مورد استفاده‌ی ما در ابتدا صورت دیگری داشته‌باشد. عمده‌ی کلماتی که در این دسته از مشکلات جای می‌گیرند، همزه‌دار هستند.

در سال‌های اخیر همزه از روی بسیاری کلمات فارسی با ریشه‌ی عربی افتاده‌است. دیگر نیازی نیست روی واو و بعد از الف همزه بگذاریم. بنابراین امثال کلمه‌ی «سوال» را به صورت «سؤال» و «انشا» را «انشاء» نمی‌نویسیم. سعی بر این است که همزه‌ی میانی نیز در صورت امکان به «ی» یا «الف» تبدیل شود. مثلا جرات به جای جرئت و پاییز به جای پائیز. با این حساب کلمات همزه‌دار زبان فارسی بسیار معدود هستند و باید در استفاده از همزه خساست بیشتری به خرج دهیم، تا نوشته‌ی بومی‌تر و خواندنی تری از ما به مخاطب برسد.

فاصله‌های بی‌جا در تایپ

درست است که فاصله گذاری یکی از عوامل زیبا کننده‌ی متن به شمار می‌رود، اما قراردادن فاصله در جایی که نباید نیز به اندازه ی عدم فاصله گزاری مخرب است.

  1. با رعایت نیم فاصله، نوشته ها زیبا تر می شوند.
  2. با رعایت نیم‌فاصله‌، نوشته‌ها زیباتر می‌شوند.
نکته: کاراکتر نیم‌فاصله تنها در کیبورد استاندارد لحاظ می شود.
نیم فاصله

با فشردن Shift+Space می توان نیم فاصله ایجاد کرد.

استفاده از علائمی که مخصوص زبان‌های غیرفارسی هستند

رعایت نکردن پاراگراف بندی صحیح

نوشتن متن خوب و رعایت نکردن پاراگراف بندی مثل خرید ده غذای مختلف از بهترین رستوران‌ها و ریختن همه‌شان توی یک ظرف است. هیچ‌کدامش را نمی‌شود خورد و مزه‌اش را فهمید! اگر همین نوشته از ابتدا تا اینجا در یک پاراگراف بدون تیتر و اینتر قرار داشت، حوصله ی شما به خواندن این‌جا نمی رسید. متن خوب آن است که هر قسمت میانگین 3_8 خطی اش براساس موضوع، با تایپ یک اینتر به جا، از باقی متن جدا شده‌ باشد و ترجیحا یک تیتر مناسب جهت روشن شدن محتوای پاراگراف به آن اختصاص یابد. با این روش خواننده نظمی در نوشتار شما می‌یابد و به خواندن آن مایل تر می‌شود.

عدم تنظیم جهت صحیح متن

من اسم این یکی را اشتباه نمی گذارم، تایپ کردن متن فارسی در جهت چپ نویس و بالعکس فاجعه است. راست نویسی و چپ نویسی گزینه ای که تقریبا در تمام پلتفرم ها با آیکون چهار خط روی هم لحاظ شده است و مطابق تصویر می‌توانیم با آن‌ها جهت نوشتن را تعیین کنیم.
راست چین

جهت دهی به متن در اغلب پلتفرم‌ها روند مشابهی دارد.

استفاده از علائم ریاضی یا اعداد به جای کلمات و حروف

شاید این هم از دستاورد های حجم زیاد مکالمات متنی روزانه‌مان در چت و پیامک باشد، ولی درست نیست که در تایپ یک متن رسمی به جای واژه‌هایی مانند «به علاوه» از صورت ریاضی آن استفاده کنیم. مثلا بسیار راحت تر خواهد بود که در پیامک به برادرمان بگوییم: «ماست بخر+۲ تا نوشابه». اما برای استاد دانشگاه شما این جمله قابل قبول نخواهد بود: «در این پروسه به ۲معضل دیگر بر می خوریم...» تایپ اعداد و علائم ریاضی تنها در متون تخصصی و یا آمار ها  پذیرفته است.

Enter های پشت سرهم

متن منسجم مانند دندان‌های سفید و ردیفی است و Enter های پشت سرهم مثل دندان افتاده زیبایی اش را به خطر می‌اندازد! اینتر کلیدی است که موقع پاراگراف  بندی به کمک‌مان می آید و متن را از «غول بزرگ نخواندنی» شدن نجات می‌دهد. اما امان از وقتی که از دست دربرود و یکی اش دوبار تایپ بشود! شاید شما باوجود اینترهای پشت سرهم‌تان هم لبخند بزنید، اما برای مخاطبُ آنها به واضحی دندان های افتاده‌ی پشت سرهم هستند: نمی شود آن‌ها را ندید!