اینفوگرافیک چیه و چطور میشه اینفوگرافیک خوب تولید کرد؟

در دسته بندی: آموزش تولید محتوا

این روزها زیاد درباره تولیدمحتوای تصویری می‌شنویم و با انواع مختلفش مواجه می‌شیم. اما بریم ببینیم اینفوگرافیک چیست و چه می‌کند؟

منظور از اینفوگرافیک چیست؟

در ساده‌ترین و خلاصه ترین تعریف می‌تونیم بگیم که اینفوگرافیک نمایش بصری اطلاعات در قالب یک تصویر هست. نمونه‌های اینفوگرافیک رو همه‌ی ما هرروز همه‌جا داریم می‌بینیم. شاید یکی از معروف‌ترین اینفوگرافیک‌هایی که در طی سال اخیر باهاش سروکار داشتیم، اینفوگرافیک خبرگزاری ایسنا درباره بیماری کرونا باشه که روی در و دیوارهای زیادی چسبیده و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست میچرخه. 

اینفوگرافیک کرونا ایسنا

یکی از شناخته شده‌ترین اینفوگرافیک ها در ایران

همونطور که در مطلب تولید محتوای بصری اشاره کردیم، بیشتر مخاطبان ما و کاربران وبسایت‌ها و نرم‌افزارها اطلاعات دیداری رو نزدیک به ۶۰ درصد بهتر به حافظه می‌سپرند. بنابراین وقتی قرار هست اطلاعات زیاد، یا گسترده‌ای درباره‌ی یک موضوع به کاربر ارائه کنیم، بهترین راه کار ارائه‌ی تصویری هست. اینفوگرافیک‌ها به طور کلی اطلاعات رو در دسته بندی‌های مرتب و با رنگ‌های جذاب به مخاطبان ارائه کنیم. به همین دلیل بهتر هست که برای نشون دادن مراحل و روند انجام یک فعالیت یا ارائه آمار  از اینفوگرافیک‌ها استفاده کنیم. حالا که اینفوگرافیک‌ها انقدر خوب هستن و می‌تونن تا این حد به جذب مخاطب کمک کنند، باید ببینیم ساخت اینفوگرافیک رو از کجا باید شروع کنیم و برای ساخت یه اینفوگرافیک موفق به چه سوالاتی باید پاسخ بدیم: 

 برای چه اطلاعاتی باید اینفوگرافیک تولید بشه؟

قبل از این که به سراغ نرم‌افزارهای گرافیکی برید و سعی کنید یه تصویر جذاب  برای محتوا بسازید بایستید و فکر کنید که اصلا هدفتون از ساخت اینفوگرافیک چی هست؟ آیا برای نشون دادن آمارها سعی دارید این محتوا رو بسازید؟ یا این که قرار هست مطلبی که ممکنه برای مخاطبان مفهوم نباشه رو ساده‌سازی کنید.  بعد از این که هدف از ساخت اینفوگرافیک مشخص شد، نوبت به جمع‌آوری اطلاعات می‌رسه. بهترین جایی که میشه اطلاعات مربوط به موضوعات جذاب برای افراد رو گرفت ابزارهای گوگل مثل گوگل ترندز هستند. در این مرحله باید برای خودتون روشن کنید که مساله حیاتی که مغز کلام شما رو تشکیل می‌ده چی هست و برای این موضوع چه نوع اینفوگرافیکی مناسب‌تر هست. 

انواع اینفوگرافیک چیست ؟

این که ما از چه نوع اینفوگرافیکی استفاده ‌کنیم چندان هم سلیقه‌ای نیست و هرکدوم از اینفوگرام ها برای هدف بخصوصی ساخته میشن. مشخص ترین دسته‌بندی اینفوگرام‌ها به شرح زیر هست:

۱. اینفوگرافیک‌های آماری

اینفوگرافیک‌های آماری فراوان‌ترین انواع اینفوگرافیک هستند که همه‌مون باهاشون آشنایی داریم و حداقل در کتاب‌های دوران تحصیل با  این دسته مواجه شدیم. به طورکلی هر زمان قرار به ارائه آمار، اعداد و ارقام و درصد باشه از این نوع اینفوگرافیک استفاده میشه. اینفوگرافیک آماری شما می‌تونه با چارت و جدول، نمودار دایره‌ای و یا هرنوع دیگری ارائه بشه. اما راه‌های خلاقانه‌تری هم وجود داره. به طور مثال در اینفوگرافیک زیر به جای این که آمار عددی میزان فساد درسطح جهان در قالب نمودار و چارت نمایش داده بشه، روی نقشه با اختصاص طیف رنگ و درج اعداد روی نقشه‌ی کشورها نمایش داده شده. 

اینفوگرافیک فساد در جهان

اینفوگرافیک خلاقانه آمار فساد در جهان

۲. اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای

در اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای شباهت‌ها و تفاوت‌های دو روش، دو محصول و هر دو مفهوم دیگری باهم مقایسه میشن. در اینفوگرافیک کارکرد دو نیم‌کره مغز در ساده‌ترین حالت با هم مقایسه شدن. 

اینفوگرافیک مقایسه ای

نمونه ساده‌ی و جذاب اینفوگرافیک مقایسه‌ای

۳. اینفوگرافیک‌های سلسه مراتب یا طبقه بندی

هروقت لازم باشه کمیت چند موضوع رو نسبت به همدیگه نشون بدیم، یا مراحل مختلف یه اتفاق رو تصویری کنیم از این اینفوگرافیک‌ها کمک می‌گیریم معروف‌ترین اینفوگرام سلسله مراتبی که شاید خیلی از ما بشناسیمش، هرم مازلو هست که نیازهای بشر رو به ترتیب کمیت و اولویت تصویر سازی میکنه. 

 

۴. اینفوگرافیک‌های بصری ساز داده‌ها

این نوع اینفوگرافیک‌ها با استفاده از روانشناسی رنگ و هندسه و شکل شناسی مطالبی که ممکن هست برای خواننده در قالب متن چندان مفهوم نباشه رو برای مخاطبان تصویر سازی می‌کنه. فرض کنید توی یه شرکت یا اداره به تازگی چند دستگاه خرید اتومات یا وندینگ ماشین نصب شده. ممکن هست در ابتدا برای افرادی که عادت داشتن خریدهای کوچیک روزانه‌شون رو از بوفه انجام بدن یه مقدار گیجی به وجود بیاد و اگر روی برگه مراحل استفاده رو بنویسیم، نتونن تشخیص بدن منظور ما از جایگاه دریافت یا محل کشیدن کارت دقیقا کدوم سمت هست. بنابراین اگه با یه اینفوگرافیک ساده مراحل خرید رو تصویری نشون بدیم، مخاطب به راحتی و در چند ثانیه متوجه مراحل خرید میشه.

۵. اینفوگرافیک‌های اطلاع رسان 

کاربرد این سری اینفوگرافیک‌ها دادن اطلاعات برای عموم هست. مثل اینفوگرافیک بیماری کرونا که در ابتدای متن تصویرش رو باهم بررسی کردیم. اینفوگرافیک‌های اطلاع رسان جامعه هدف بزرگتری نسبت به سایر دسته‌ها دارن، بنابراین لازمه که ساده‌تر و قابل فهم‌تر طراحی بشن و زیاد شلوغ نباشن. 

۶. اینفوگرافیک‌های مربوط به تایم لاین 

در این نوع اینفوگرافیک‌ها یک سیر زمانی بررسی و تصویرسازی میشه. مثلا تاریخچه تولید اولین تا آخرین ورژن گوشی موبایل کمپانی اپل رو اگر در یک اینفوگرافیک قرار بدیم در این دسته بندی قرار می‌گیره. وقتی که لازم هست تغییرات یا محصولات یا هرجیز دیگه‌ای رو در طول زمان به نمایش بگذاریم از این نوع اینفوگرافیک استفاده می‌کنیم. در مثال زیر اولین سفرها به کره ماه بر اساس زمان تصویری شدن. 

 

اینفوگرافیک فضانوردی

نمونه‌ای بسیار ساده از اینفوگرافیک تایم لاین.

 در آموزش‌های بعدی تایپگده با بهترین ابزارها و چگونگی ساخت اینفوگرام آشنا خواهیم شد. همراه ما باشید.