چطور از تایپ کردن درآمد کسب کنیم؟

در دسته بندی: آموزشی

واقعیت جذابی که درمورد تایپ کردن وجود داره اینه که مثل شلوارجین و کفش آل استار هیچوقت قدیمی نمیشه. هرچی تکنولوژی بیشتر پیشرفت کنه، نیازهای تازه‌ای برای تایپ و تاپیست ایجاد می‌شه و در قالب‌های جدیدتری نیاز بهش پیدا میشه. مهارت های تایپ همه جای این دنیا به درد میخورن دیگه مثل سابق نیست که فقط عریضه نویس ها و مسولان کافی نت با تایپ سروکار داشته باشن. تایپکده توی این قسمت درباره‌ی مدل های مختلف کسب درآمد از مهارت تایپ صحبت میکنه:

 ۱ـ همکاری با ناشرها، کافی نت‌ها و مشاغل سنتی تایپ

همه‌ی اون چیزی که ممکنه از یک تایپیست تیپیکال توی ذهنمون داشته باشیم توی این دسته جا می گیره: تایپ کردن فایل های صوتی و جزوه هایی که دانشجوها به انتشارات دانشگاه‌ها می‌سپرن، تاپیستی تمام وقت ناشران کتب و همکاری با کافی‌نت ها و شغل‌های مشابه. این سبک شغل‌ها گرچه از قدیمی‌ترین و پرسابقه ترین مشاغل در زمینه‌ی تایپ هستن، اما معایب خاص خودشون رو هم دارن.

از خوبی هاشون میشه به کار همیشگی و ثابت،محیط کار پویا، دراختیار داشتن امکانات اداری اشاره کرد.

و درمورد معایبش باید بگیم که معمولا دستمزد پایین و ساعت کاری زیاد با  نیاز به حضور دائمی دارن.

تایپیست تیپیکال

تایپیستی سنتی معمول‌ترین روش کسب درآمد از مهارت تایپ!

فریلنسینگ چیه؟

شاید شایع شدن اپیدمی کرونا،فریلنسینگ رو بیشتر بر سر زبون‌ها انداخت و عده‌ی بیشتری رو با این سبک کار آشنا کرد و باعث شد خیلی ها  همکاری از راه دور با شرکت‌های مختلف رو شروع کنند. Freelancing یا آزادکاری به شغلی گفته می‌شه که به صورت پروژه‌ای و معمولا از راه دور و معمولا در خونه انجام می‌شه. خوبیش اینه که تعداد زیادی از سایت‌های ایرانی که هرروز هم تعدادشون بیشتر میشه برای انواع مشاغل از جمله تایپ و نوشتن، امکان دورکاری رو بوجود آوردن. ما اینجا از خوبی و بدی های کار کردن به سبک فریلنسینگ صحبت میکنیم و سعی می کنیم معتبرترین سایت‌هایی که کار از راه دور رو بهتون ارائه میدن رو معرفی کنیم.

چرا فریلنسینگ خوبه؟

کار در سفر

فریلنسنیگ بهترین گزینه برای عاشقان سفر!

چرا ممکنه فریلنسینگ خوب نباشه؟

معایب فریلنسینگ

کارکردن توی خونه همیشه تاحدودی باعث عدم تمرکز میشه. 

 

با چه سایت‌هایی میشه همکاری مطمئن داشت؟

حالا که مزایا و معایب این نوع کار کردن را می‌دونید و شاید انتخاب کرده باشید از توانایی تایپ کردن‌تون به صورت فریلنسینگ و همکاری با سایت ها کسب درآمد کنید، به بحث زیبای انتخاب مجموعه ها می‌رسیم. از اونجایی که دنیای دیجیتال دست همه رو توی هرکاری که میکردن به یک اندازه بازتر کرده، سودجوها و غیرحرفه‌ای ها هم توی نگاه اول ممکنه به اندازه‌ی حرفه‌ای ها خوب ظاهر بشن. تایپکده اینجا یه لیستی از معتبرترین وبسایت‌های فریلنسینگ رو بهتون معرفی می‌کنه:

پونیشا

پونیشا سایتی هست که بستری برای تبادل پروژه میان متخصصین و کاربران داخل و خارج کشور در زمینه‌های کاری مختلفی از جمله تایپ، تولیدمحتوا، ترجمه و... را فراهم کرده. کاربران پونیشا می‌تونن براساس نمونه کار یا بیوگرافی و رزومه‌های قرارداده شده کارشون رو به فریلنسر موردنظر خود بسپارن.

تایپیران

تایپیران برخلاف دو سایت قبلی به طور تخصصی روی پروژه‌های مربوط به تایپ کار می‌کنه. فریلنسرها می تونن پیشنهاداتشون رو به صورت مناقصه‌ای برای انجام هر پروژه ثبت کرده و وارد رقابت بشن.

انجام میدم

این سایت که از قدیمی‌ترین های فریلنسینگ هست از سال ۹۲ بستر دورکاری با موضوعات مختلف از جمله تایپ و تولید محتوا را آغاز کرده و علاوه بر امکان ثبت پروژه به فریلنسرها هم اجازه می‌ده تا حدودی خودشون رو معرفی کنن، لیست مهارت‌ها و خدمات خودشون رو برای معرفی به کاربران روی سایت قرار بدن و هردو طرف میتونن مبلغ پیشنهادی تعیین کنن.

پارسکدز

پارسکز هم از سایت‌های واسطه‌س که کاربرها روی اون درخواست خودشون رو به صورت عمومی یا خصوصی به تمامی فریلنسرها یا یک نفر منتخب ارسال می‌کنند و پاسخ می‌گیرن. پارسکدز با استفاده از سیستم مالی گروگذاری وجه، تضمین میکنه که اگر شما کار رو طبق توافق درست انجام بدید امکان نداره که وجهی بابتش دریافت نکنن.

سایت دورکار

توی سایت دورکار هم روال مشابهی برای پروژه گرفتن طی میشه، یعنی اینکه کاربر سفارش خودش رو ثبت میکنه منتظر پیشنهادات فریلنسرهای مختلف میشه و با یکی به توافق رسیده و کارو شروع میکنن.

کاریتو ، تایپسرا و سان‌تایپ  هم سایت‌های معتبری برای شروع همکاری هستن.

۳ـ خود اشتغالی

اگه تا اینجای مطلب قانع نشدید و هنوز فکر میکنید که راه دیگه‌ای هم باید برای کسب درآمد از تایپ کردن وجود داشته باشه، باید بگم تبریک! شما می تونید روی سایت‌ها و اپلیکیشنهای تبلیغاتی آگهی شخصی خودتون رو منتشر کنید و یا اینکه یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و درباره‌ی خودتون و کارهای تخصصیتون اونجا بنویسید و بدون وابستگی به هیچ شرکت واسطه‌ای کار کنید. در نظر داشته باشید که احتمال هم موفقیت و هم شکست شما توی کار خود اشتغالی تشدید میشه.